Miasto rozwiązało umowę z firmą, która miała przygotować koncepcję Trasy Ciepłowniczej. Wcześniej podobnie stało się w przypadku Trasy Nowobagrowej i linii tramwajowej pomiędzy Cichym Kącikiem a Azorami.
Firma Fehlings Krug Polska miała za zadanie przygotować koncepcje dla dwóch kolejnych odcinków III obwodnicy (tej samej, której fragmentami są Trasa Łagiewnicka oraz planowane trasy Pychowicka i Zwierzyniecka). Zgodnie z planem, Trasa Nowobagrowa miałaby prowadzić od ul. Nowosądeckiej, przez tory kolejowe do ul. Mierzeja Wiślana i skrzyżowania z ulicami Lipską i Surzyckiego. Z kolei Trasa Ciepłownicza połączyłaby to skrzyżowanie z rondem Dywizjonu 308 w Czyżynach. Chodzi nie tylko o samą drogę, ale też o torowisko tramwajowe, które pozwoli przejechać z Płaszowa na ul. Nowohucką.
W połowie czerwca informowaliśmy o tym, że Zarząd Inwestycji Miejskich rozwiązał umowę dotyczącą Trasy Nowobagrowej. Urzędnicy wskazywali na to, że zlecenie okazało się trudnym wyzwaniem. – Z uwagi na liczne problemy z realizacją zadania – w wielu aspektach niezależne od wykonawcy i ZIM – pod koniec kwietnia zawarliśmy porozumienie w sprawie rozwiązania umowy na opracowanie koncepcji – informował Jan Machowski, rzecznik prasowy miejskiej jednostki.
Obydwa odcinki robią krok wstecz
Wtedy jednak urzędnicy zapowiadali kontynuację prac nad koncepcją Trasy Ciepłowniczej. Jak się dowiadywaliśmy, opracowane przez projektanta warianty zostały zaopiniowane przez jednostki miejskie i komórki urzędu i trwało wprowadzanie zmian. Zostały też opracowane analizy przepustowości i warunki ruchu dla punktów węzłowych, została też wydana pozytywna opinia po audycie rowerowym. – Kolejnym etapem opracowania koncepcji będzie wykonanie analizy porównawczej oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych – przekazywał przedstawiciel ZIM.
Teraz wiadomo już, że również prace nad Trasą Ciepłowniczą zostały przerwane. – Pomimo zrealizowania przez wykonawcę części wymaganych opracowań, z uwagi na zwłokę w realizacji przedmiotu umowy odstąpiliśmy od umowy z przyczyn leżących wyłącznie po stronie wykonawcy, ze skutkiem na dzień 26 czerwca – informuje Jan Machowski.
Urzędnicy ZIM stoją na stanowisku, że ze względu na potrzebę obsługi komunikacyjnej wschodniej części miasta i domknięcia III obwodnicy, celowe wydaje się kontynuowanie tej inwestycji i ponowne ogłoszenie przetargu na koncepcję. By móc ogłosić nowy przetarg na autora koncepcji, trzeba jednak wcześniej zarezerwować na ten cel pieniądze w budżecie i prognozie finansowej. – Decyzję w tej sprawie będą podejmować władze miasta oraz rada miasta – zastrzega Jan Machowski. Odpowiedź jest więc bardzo podobna do tej, jaką otrzymaliśmy wcześniej w sprawie Trasy Nowobagrowej.
Linia tramwajowa
Firma Fehlings Krug Polska w ubiegłym roku straciła też kontrakt na koncepcję linii tramwajowej łączącej Cichy Kącik z Azorami, wzdłuż ul. Piastowskiej. ZIM tłumaczył wówczas, że cztery przedstawione warianty zostały negatywnie zaopiniowane na etapie audytu rowerowego. Firma naniosła zmiany, ale na tym poprzestała i nie złożyła dokumentów ponownie na audyt. Urzędnicy odstąpili więc od umowy.