Co zmieniło się w automatach? Sprawdź, zanim kupisz bilet [INFORMATOR]

fot. Archiwum

Od kilku tygodni, w związku z przygotowaniami do uruchomienia Karty Krakowskiej, w automatach biletowych zmienił się układ przycisków. Pojawiły się dodatkowe opcje do wyboru i zmienił się sposób kupowania biletu. Sprawdziliśmy, na co trzeba uważać.

O tym, że pasażerowie mają problem z odnalezieniem się w nowej sytuacji, świadczy choćby środowy komunikat na stronie internetowej ZIKiT. – Ostatnio dochodziło do pomyłek, w wyniku których pasażerowie kupowali nie taki bilet jaki chcieli. Zachęcamy również do zachowania potwierdzenia zakupu biletu – ostrzegali urzędnicy, sugerując zapoznanie się z nowym układem przycisków. W takim razie próbujemy.

Karta Krakowska

Zmiana wynika przede wszystkim z faktu, że od 1 sierpnia zacznie funkcjonować Karta Krakowska, czyli system zniżek dla osób płacących podatki w Krakowie. Dlatego już na pierwszym ekranie pojawiają się dodatkowe przyciski: jeden z ogólną informacją o Karcie Krakowskiej (na górze) i drugi, umożliwiający zapisanie na plastikowej karcie uprawnień do zniżek.

I to jest jedna z najważniejszych informacji: jeśli we wniosku wybraliśmy, że chcemy jako nośnika Karty Krakowskiej używać naszej dotychczasowej Krakowskiej Karty Miejskiej, przed zakupem biletu musimy zapisać uprawnienia na karcie. Wybieramy przycisk „Uprawnienia Karty Krakowskiej” i wkładamy kartę do czytnika.

Po chwili pojawi się kolejny ekran, na którym trzeba kliknąć przycisk w prawym dolnym rogu – zapisz dane na kartę. To już wszystko – po chwili automat wydrukuje potwierdzenie.

Bez kalendarza nie kupisz

Co jeszcze warto wiedzieć? Przede wszystkim to, że biletów po obniżonych cenach na razie nie kupimy. Będą dostępne dopiero od dnia zmiany taryfy, a więc od 1 sierpnia. Do tego czasu możemy wybierać tylko spośród biletów oferowanych w dotychczasowych cenach.

Po drugie, zmienił się też sposób zakupu biletu okresowego. Do tej pory po włożeniu karty użytkownik miał do dyspozycji m.in. przycisk „Przedłużenie”, który automatycznie przedłużał czas ważności biletu o 30 dni. Jak jednak przekonuje MPK, było to dla niektórych użytkowników mylące i kończyło się dużą liczbą reklamacji. Dlatego od teraz przy każdym zakupie biletu okresowego trzeba samemu wybrać datę, od której dany bilet ma być aktywny. W tym celu wkładamy do automatu kartę i wybieramy drugi kwadrat, czyli „Krakowska Karta Miejska/Karta Krakowska”. Pojawi się informacja o kupowanych przez nas ostatnio biletach, aktywnych lub nieaktywnych:


Uwaga: opcję „Kup nowy bilet” wybieramy wtedy, jeśli chcemy kupić bilet innego typu niż dotychczasowe. Np. jeśli do tej pory kupowaliśmy na jedną linię, a teraz po raz pierwszy kupujemy na całą sieć. Jeśli natomiast przedłużamy aktywny (zielony) bilet, klikamy na szare pole po jego prawej stronie. To jeden z nieoczywistych momentów – bo samo kliknięcie w czerwoną lub zieloną belkę nie spowoduje reakcji, a szare pole nie jest w żaden sposób podpisane. Zobaczymy taki ekran:

Klikamy „Przedłuż ważność”, ale i tak musimy ręcznie wybrać, od kiedy nowy bilet ma być aktywny:

Po wyborze odpowiedniego dnia musimy przejść dalej, klikając w strzałkę w prawym górnym rogu. To kolejny moment warty uwagi, ponieważ strzałka jest niewielka i użytkownik może jej nie zauważyć.

Jeśli chcemy przedłużyć bilet, który stracił już ważność, a więc jest wyświetlany na czerwono, przechodzimy tę samą procedurę. Z tą różnicą, że po kliknięciu szarego prostokąta po jego prawej stronie zobaczymy nieco inny ekran. Nie będzie tam przycisku „Przedłuż ważność”, lecz „Kup taki sam”. Cała reszta jest bez zmian – wybieramy dzień początkowy i przechodzimy strzałką do płatności.




O zmianach opowiada Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK: