Szpitale muszą tak przeorganizować izby przyjęć i Szpitalne Oddziały Ratunkowe, by pacjenci z objawami koronawirusa już od samego początku byli oddzielani od pozostałych. Z kolei pracownikom przy wejściu ma być mierzona temperatura.
– Wprowadzamy obowiązek badania temperatury u pracowników szpitali w momencie wejścia na ich teren. Druga kwestia to konieczność reorganizacji SOR-ów i izb przyjęć, tak by oddzielić pacjentów z objawami COVID-19 od pozostałych osób – zapowiedział wojewoda Piotr Ćwik.
Dyrektorom szpitali ma pomóc Państwowa Straż Pożarna, która udostępni swoje namioty. Do dyspozycji będą także namioty Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego. – Wszystko to po to, by jeszcze dodatkowo uszczelnić system i w jak największym stopniu ograniczyć ryzyko zakażeń w szpitalach – tłumaczy wojewoda.
Wydane w poniedziałek polecenie wojewody zobowiązuje 38 małopolskich szpitali samorządowych i państwowych do wprowadzenia regularnych badań temperatury ciała u pracowników szpitala, w szczególności w momencie wejścia na jego teren.
„Brudna” izba przyjęć
Natomiast szpitale prowadzące izby przyjęć lub szpitalne oddziały ratunkowe (w Małopolsce takich szpitali jest 30) zostały zobowiązane do przeorganizowania ich pracy w sposób umożliwiający bezpieczną segregację i separację osób z objawami koronawirusa od innych osób przebywających na izbach przyjęć lub SOR-ach.
Taka „brudna” izba przyjęć ma zminimalizować ryzyko zakażeń koronawirusem w obrębie szpitali. Wydzielenie strefy dla osób z podejrzeniem COVID-19 bez objawów oraz strefy dla osób z podejrzeniem COVID-19 mających charakterystyczne objawy zmniejszy prawdopodobieństwo przeniesienia zakażenia w momencie pierwszego kontaktu z SOR-em lub izbą przyjęć.
Szpitale mogą te zmiany wprowadzić w oparciu o namioty przygotowane przez Państwową Straż Pożarną lub inne dostępne środki techniczne.