Jednokierunkowa Starowiślna? ZTP podsumował konsultacje

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Drzewa, latarnie zawieszone pomiędzy kamienicami i przystanki wiedeńskie – takie oczekiwania przeważały w przeprowadzonych przez Zarząd Transportu Publicznego konsultacjach w sprawie ulicy Starowiślnej.

Urzędnicy zbierali opinie mieszkańców do końca kwietnia. Z możliwości wyrażenia swojej opinii skorzystało 1214 osób. Nieco ponad jedna trzecia z tych osób zadeklarowała, że po Starowiślnej porusza się pieszo, jedna czwarta tramwajem, 21% – rowerem, a 17% samochodem.

Te proporcje znalazły później odzwierciedlenie w potrzebach i oczekiwaniach wyrażanych przez osoby biorące udział w konsultacjach. 31% opowiedziało się za utworzeniem tam drogi dla rowerów, 25% za poszerzeniem chodników, a 20% wolałoby, żeby ulica pozostała bez zmian. W tej ostatniej grupie 61% to kierowcy samochodów.

Wśród postulatów ZTP wymienia w raporcie także przystanki wiedeńskie czy zastosowanie gładkiej nawierzchni chodników z myślą o rolkarzach czy deskorolkarzach.

Co dla rowerów?

Obecnie ulica Starowiślna, delikatnie mówiąc, nie jest przyjazna dla rowerzystów. Spore natężenie ruchu samochodowego, w połączeniu z tramwajami i stanem infrastruktury, nie zachęca do tego, by poruszać się tą drogą.

Wśród różnych możliwości poprowadzenia ruchu rowerowego największe poparcie zyskały jednokierunkowe pasy po obydwu stronach, za którymi opowiedziało się 40% osób biorących udział w konsultacjach. Wśród samych rowerzystów co drugi chciałby właśnie takiego rozwiązania. Jazdę w ruchu ogólnym postulowała niecała jedna czwarta odpowiadających, tyle samo co dwukierunkową drogę dla rowerów po jednej stronie.

Obecna wersja ma niskie notowania

W ankiecie można też było ocenić kilka możliwych schematów wyglądu ulicy. Widać wyraźnie, że obecny stan najlepiej oceniają kierowcy, choć do zachwytu jest daleko. Średnia ocen od kierowców osiągnęła w pięciostopniowej skali 2,7. Pasażerowie tramwajów ocenili Starowiślną na 2, piesi na 1,8, a rowerzyści tylko na 1,5.

Odwrotnie było w przypadku wariantu „W1”, w którym ulica Starowiślna miałaby stać się jednokierunkowa. Pozbawienie jej drugiego pasa i strefy parkowania pozwoliłoby wyznaczyć znacznie szersze chodniki i pas z drzewami. Tutaj piesi wystawili ocenę 3,2, pasażerowie i rowerzyści po 3, ale takie rozwiązanie jest jednoznacznie odrzucane przez zmotoryzowanych użytkowników – tu ocena osiągnęła tylko 1,4.

Najniższe oceny zyskał wariant „W2”, który zakładał przesunięcie torowiska na jedną stronę ulicy, a jezdni w dwóch kierunkach na drugą. Żadna z grup nie oceniła go wyżej niż 1,9.

Zieleń wróci?

Jednym z głównych tematów konsultacji była kwestia wprowadzenia na tę ulicę zieleni. W przeciwieństwie do ul. Sławkowskiej, gdzie konserwator zabytków nie pozwolił na wprowadzenie drzew, ponieważ nigdy ich tam wcześniej nie było, w przypadku Starowiślnej archiwalne zdjęcia pokazują szpaler drzew. Za powrotem zieleni opowiedziało się 65% uczestników konsultacji.

Sąsiedzi i dostawcy

Mieszkańcy ulicy Starowiślnej i jej okolic stanowili ok. 40% wszystkich uczestników konsultacji. Wśród nich też można wskazać preferencje. Ponad połowa opowiedziała się za wprowadzeniem zieleni, 30% za tym, by jedynie odświeżyć stan istniejący. 23% oczekuje drogi dla rowerów, a 20% – poszerzenia chodników.

Sąsiedzi zdecydowanie popierają utworzenie przystanków wiedeńskich i pozostawienie latarni rozwieszonych między kamienicami. 58% spośród mieszkańców tej okolicy opowiedziało się za wersją z ruchem jednokierunkowym.

Osobne pytania były skierowane do dostawców. Duża część z nich dowozi towary codziennie, zwykle samochodem dostawczym, i na dostawę potrzebuje około 20 minut. Grupa dostawców, którzy byliby skłonni dostarczać towary z najbliższych ulic poprzecznych (np. Joselewicza czy Miodowej), gdyby mieli tam zapewnione miejsca na kopercie, była prawie równa grupie tych, którzy tej wersji nie biorą pod uwagę.

Po co zmieniać?

Choć w ramach tych konsultacji nie odbywały się otwarte spotkania, w opublikowanych przez ZTP komentarzach nie brakuje emocji. – Moja propozycja to zaprzestanie prób zmuszenia ludzi do przesiadki z auta na sandały z wikliny. Mam dziwne wrażenie, że garstka aktywnych szaleńców ma większy wpływ na kształt miasta niż ogromna większość jego mieszkańców. Może dlatego, że normalni ludzie zajmują się pracą, rodziną, hobby... a nie konsultacjami z urzędnikami w sprawie ścieżek dla rowerów czy innych stref ograniczonego ruchu – pisze jeden z uczestników konsultacji.

– Dlaczego chcecie zmieniać coś, co działa od wielu lat?? Czy tak zależy wam na pozbyciu się mieszkańców z miasta?? Na Starowiślnej wystarczy zmienić nawierzchnię choć nie jest jeszcze w złym stanie. W mieście jest pełno ulic, które wołają o remont – zajmijcie się nimi, a nie wprowadzaniem waszych widzimisię pod pretekstem remontu – komentuje inny.

Co z inwestycją?

Na razie nie ma pewności, w jaki sposób uwagi przedstawione przez mieszkańców przełożą się na projekt ulicy. Starowiślna czeka w kolejce kilku potrzebnych remontów tramwajowych, przy czym część z nich jest pilniejsza – jak np. ul. Ptaszyckiego czy ciąg Zwierzyniecka-Kościuszki.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto