Jeszcze w tym roku gotowa będzie konstrukcja dwóch estakad kolejowych pomiędzy ulicami Kopernika i Miodową. Zanim po czterech torach zaczną tu jeździć pociągi, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. chcą mieć gotowy plan, jak zagospodarować teren pod obiektami.
Kolejowa inwestycja, poza nowymi możliwościami prowadzenia ruchu pociągów, oznacza także ogromną zmianę w przestrzeni miejskiej. Rozbiórka XIX-wiecznego nasypu kolejowego usunęła barierę pomiędzy Starym Miastem a Grzegórzkami i stworzyła możliwość zagospodarowania terenu o powierzchni 21 tys. mkw. Estakady są na zaawansowanym etapie budowy. W przyszłym roku pociągi mają tam już kursować po dwóch torach, a pod koniec przyszłego roku – po wszystkich czterech.
Rozmowy dotyczące sposobu zagospodarowania „uwolnionego” terenu toczą się od dawna. W ostatnim czasie PLK powołały zespół, który w porozumieniu z przedstawicielami miasta przygotuje plan wykorzystania powierzchni w miejscu dawnych nasypów kolejowych.
– Wypracowana zostanie wspólna koncepcja zagospodarowania terenu oraz formuła jego utrzymania – zapowiada Piotr Hamarnik z PLK. – Wiemy, że były już podejmowane różne inicjatywy ze strony miasta i samorząd będzie uczestniczyć w pracach zespołu – zapowiada.
Konsultacje i koncepcja
W ramach dotychczasowych działań miasta odbył się m.in. konkurs architektoniczno-urbanistyczny. W minionym roku prowadzone były natomiast konsultacje wśród mieszkańców, wraz z warsztatami projektowania partycypacyjnego.
W połowie września wiceprezydent Jerzy Muzyk przekazał kolejarzom przygotowaną przez Zarząd Zieleni Miejskiej koncepcję zagospodarowania terenów pod estakadami oraz pod łącznicą kolejową Podgórze-Krzemionki. – Obie strony deklarowały wolę współpracy, która zaowocuje wypracowaniem wspólnego projektu umowy i sposobu zagospodarowania tych terenów w kształcie akceptowanym przez PLK i miasto – komentuje Dariusz Nowak, rzecznik prasowy urzędu miasta.
Dla obydwu stron
Szczegółowe decyzje będą dopiero podejmowane. Z punktu widzenia kolei kluczowe będzie utrzymanie dostępu do obiektów kolejowych i możliwości ich serwisowania. Teren pod estakadami ma jednak przede wszystkim służyć mieszkańcom. – Wykorzystujemy możliwości, jakie dają inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., do poprawy warunków komunikacji i korzystnego dla mieszkańców zagospodarowania terenu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PLK.
Rowerem i pieszo przez nowy most
Ułatwieniem w poruszaniu się po mieście ma być też przeznaczenie części nowego mostu kolejowego na Wiśle dla pieszych i rowerzystów. Dzięki porozumieniu pomiędzy miastem a PLK, jedna z trzech budowanych tam przepraw będzie szersza, by móc oprócz toru kolejowego pomieścić również drogę dla rowerów i ciąg pieszy. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe będzie bezpośrednie połączenie piesze i rowerowe z okolic ul. Kopernika i Hali Targowej w rejon skrzyżowania ulic Wielickiej i Powstańców Śląskich, z pominięciem ruchliwych i nieprzyjaznych dla rowerzystów ulic.