Kolejne zamówienie na autobusy. Krakowski przetarg pomoże Autosanowi

Takie autobusy (oczywiście w innym malowaniu) pojawią się w Krakowie na początku 2017 r. fot. Materiały prasowe

We wtorek krakowskie MPK podpisało z firmą Autosan umowę na dostawę 15 krótkich autobusów. Dla Krakowa to element dużego programu obejmującego zakup 107 pojazdów różnego typu. Dla Sanoka to bardzo duże wsparcie dla wychodzącej z kryzysu fabryki.

Informacja o wygranym przez Autosan przetargu pojawiła się w połowie czerwca, trzeba było jednak poczekać na ewentualne odwołania. Teraz sprawa jest już pewna: umowa została podpisana. – Autosan ma sześć miesięcy na wywiązanie się z umowy, więc autobusy trafią do Krakowa na początku 2017 roku – zapowiada Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego MPK.

Wybór Autosanu to wyjątek wśród mało urozmaiconych wyników dotychczasowych przetargów MPK: zarówno 60 standardowych autobusów, 12 hybrydowych jak i 4 elektryczne dostarczy do naszego miasta firma Solaris. W przetargu na krótkie autobusy Solaris też startował, ale to sanocki zakład zaproponował niższą cenę.

Model z 2008

Każdy z autobusów będzie kosztował około miliona złotych – łączna kwota zamówienia to 14,9 mln zł brutto. Będą to 8,5-metrowe pojazdy Autosan Sancity 9LE, z silnikami spełniającymi normy Euro6, wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej i rampę umożliwiającą wjazd wózków. Łącznie będą mogły przewieźć 63 osoby.

– Pierwszy tego typu autobus został zaprojektowany w Autosanie w 2003 roku, natomiast produkcja modelu zaoferowanego dla MPK Kraków rozpoczęła się w roku 2008. Od tego czasu Sancity 9LE przeszedł szereg modernizacji, które pozwoliły dostosować go do aktualnych, rygorystycznych wymagań rynkowych – zapewnia Katarzyna Hydzik z firmy Autosan. Ten sam model autobusu możemy zobaczyć w wielu polskich miastach, m.in. w Sanoku, Krośnie, Jaśle, Warszawie, Lublinie, Sandomierzu, Ciechanowie, Żaganiu czy Świdnicy. Sancity 9LE wozi też pasażerów w Szwecji, we Włoszech i na Islandii.

Postęp finansowy i wizerunkowy

Dla Autosanu krakowskie zamówienie to spory sukces i kolejny etap wychodzenia z głębokiego kryzysu. Firma miała problemy z pozyskiwaniem nowych kontrahentów i w 2013 roku ogłosiła upadłość. Syndyk utrzymał produkcję, by zrealizować wcześniejsze zamówienia. Od kwietnia tego roku zakład zmienił właściciela, co oznaczało wejście w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. PGZ postawiła zakład na nogi.

– Wygrany przetarg krakowski jest niezwykle ważny w działalności nowopowstałej firmy AUTOSAN sp. z o.o. Jest to pierwszy większy przetarg publiczny wygrany przez spółkę. I chociaż liczba autobusów dostarczanych do Krakowa w porównaniu do innych przetargów ogłaszanych przez przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej nie jest największa, dla Autosanu, w jego obecnej sytuacji jest znacząca i ma wymiar symboliczny – komentuje przedstawicielka firmy.

Autosan tłumaczy, że krakowskie zamówienie to początek drogi do odbudowania marki. Sanocki zakład planuje już wprowadzenie nowych modeli i zastosowanie alternatywnych źródeł napędu w swoich pojazdach.

Kraków natomiast planuje kolejne zakupy. W kolejce na rozstrzygnięcie czeka jeszcze przetarg na zakup 20 autobusów elektrycznych, ale w niedalekiej przyszłości miasto chce kupić również 77 pojazdów przegubowych.

News will be here