GDDKiA ogłosiła przetarg na przygotowanie koncepcji poprawy przepustowości prawie 7-kilometrowego odcinka zakopianki między Nowym Targiem a Szaflarami.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czeka na oferty do 16 czerwca. Wykonawca na przygotowanie projektu będzie miał maksymalnie 28 miesięcy.
GDDKiA podkreśla, że na tej trasie stale rośnie liczba pojazdów. Ruch między 2015 a 2021 rokiem zwiększył się o 45 procent, do ponad 22 tysięcy pojazdów na dobę. W jeszcze większym stopniu zwiększył się ruch samochodów ciężarowych, bo o 73 procent, do 2,3 tysiąca pojazdów na dobę. Dodatkowe trudności i korki tworzą się w sezonie turystycznym.
Bez rewolucji
To kolejna inwestycja dotycząca połączenia Krakowa z Zakopanem. W minionym roku został oddany ostatni, tunelowy fragment nowej drogi ekspresowej. W przyszłym roku planowane jest oddanie do ruchu odcinka drogi krajowej nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. – Po zakończeniu tej inwestycji cały odcinek między Krakowem a Nowym Targiem będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dlatego też konieczne jest rozpoczęcie prac pozwalających na zwiększenie przepustowości DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem – przekonuje Kacper Michna z GDDKiA.
Poprawa przepustowości drogi będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie. – Tam, gdzie będzie to możliwe, chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu. Planujemy rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów i wybudowanie ok. 1 200 metrów chodnika. Opracowanie dokładnego zakresu przebudowy będzie zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy – zapowiada przedstawiciel dyrekcji.
Dokumenty w 2028
O krok dalej są już przygotowania dotyczące pozostałego odcinka DK47, od Szaflar do ronda w Zakopanem. W styczniu podpisana została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej. GDDKiA zakłada, że przygotowania dokumentacji dla budowy obydwu odcinków potrwają do 2028 roku. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych.
Więcej o planach dotyczących odcinka Szaflary-Zakopane pisaliśmy tutaj: