PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Chodzi o odcinek pomiędzy Limanową a bocznicą Klęczany.
– Modernizacja trasy Chabówka – Nowy Sącz to niezwykle ważna inwestycja, która zwiększy dostępność komunikacyjną oraz wzmocni znaczenie i atrakcyjność kolei w regionie. Ogłoszenie kolejnego przetargu na wykonanie prac oznacza, że jesteśmy coraz bliżej realizacji celu przedsięwzięcia i tym samym spełnienia oczekiwań mieszkańców – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Inwestycja zapewni powrót pociągów na trasę po ponad 20 latach i zwiększy możliwości podróżowania ekologicznym środkiem transportu.
Część większego projektu
Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz jest częścią zadania, w ramach którego ma też powstać nowa linia, znana jako „Podłęże-Piekiełko”. Realizacja projektu została zaplanowana na lata 2023-2028.
W grudniu ubiegłego roku rozstrzygnięto przetargi na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej nr 104: odcinka Chabówka – Rabka Zaryte oraz odcinka bocznica Klęczany – Nowy Sącz. W połowie lutego ogłoszony został przetarg na odcinek Rabka Zaryte – Mszana Dolna. Teraz został wykonany kolejny krok w postaci ogłoszonego przetargu na odcinek Limanowa – bocznica Klęczany.
W trakcie realizacji jest umowa na zaprojektowanie i budowę podstacji trakcyjnej PT Mszana Dolna oraz zaprojektowanie podstacji trakcyjnych PT Limanowej, PT Pisarzowej i PT Przymłynie.
Nowa jakość podróży
Dzięki modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz zwiększy się dostępność południowej Małopolski w ruchu pasażerskim i towarowym, co wpłynie na pobudzenie gospodarki. Poprawią się bezpieczeństwo oraz komfort jazdy i obsługi pasażerów. Czas przejazdu pomiędzy Nowym Sączem a Chabówką skróci się do około 1 h.
Ogromny zakres prac
W ramach przebudowy, rozbudowy i budowy linii kolejowej nr 104 zaplanowano wykonanie m.in. następujących robót budowlanych:
- kompleksową wymianę torów ze wzmocnieniem podtorza na długości ok. 60 km;
- budowę estakady w Limanowej oraz dwóch tuneli (rejon miejscowości Pisarzowa oraz Piekiełko);
- kompleksową przebudowę dziesięciu przystanków osobowych oraz 6 stacji kolejowych;
- przebudowę oraz budowę nowych obiektów inżynieryjnych;
- budowę i przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, przystosowanych do obecnych standardów i przepisów obowiązujących na nowych liniach kolejowych;
- elektryfikację linii kolejowej.
Konieczna jest także rozbiórka istniejących peronów m.in. na przystanku osobowym Pisarzowa, Męcina, Chomranice oraz budowa nowych peronów wraz z niezbędną infrastrukturą i wyposażeniem. Niektóre odcinki wymagają także zabezpieczenia skarp i osuwisk.