News LoveKraków.pl

Krakowianie tego chcą od nowego prezydenta [AUDIO]

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Pierwsza tura wyborów samorządowych najprawdopodobniej odbędzie się 7 kwietnia. Jakie priorytety stoją przed następcą Jacka Majchrowskiego?

Start w wyborach na prezydenta Krakowa ogłosili już Łukasz Gibała (radny miejski i lider stowarzyszenia „Kraków dla Mieszkańców”), wiceprezydent Andrzej Kulig, poseł Aleksander Miszalski (Platforma Obywatelska), prof. Stanisław Mazur (rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie), aktywista Mateusz Jaśko oraz muzyk rockowy Marcin „Bzyk” Bąk. Prawo i Sprawiedliwość nie ogłosiło jeszcze swojego kandydata.

Jakie oczekiwania mają krakowianie wobec nowego włodarza miasta? O tym rozmawialiśmy m.in. z mieszkańcami Nowej Huty, Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic.

Pan Jerzy odpowiada wprost: „by zmieniło się wszystko”. I dodaje: – Powinno być inaczej niż za Majchrowskiego przez 21 lat. To jest chyba cały komentarz do tego wszystkiego. Gdzie spojrzeć to, co chwilę pojawiają się jakieś „kwiatki”. Prezydent mówi, że to niby prawo go do tego obliguje, ale tak nie do końca jest, a urzędnicy wiedzą najlepiej swoje.

– Na pewno oczekiwałbym, żeby polityka antysmogowa była dalej kontynuowana, żeby o to powietrze zadbać, bo ważne jest zdrowie mieszkańców. W zasadzie to podstawa. Ważne jest też bardziej sprawne rozbudowywanie Krakowa, bo ciężko się jeździ autobusem MPK i samochodem. Od wielu, wielu lat jest z problem na głównych ulicach Krakowa. Jeżeli chodzi o sport, chciałbym, aby ta infrastruktura sportowa była jeszcze bardziej rozbudowana. By było jeszcze więcej miejsc dla dzieciaków. To też nie jest tak, że się nic nie zadziało w ostatnich kilkunastu latach, ale dalej jest potrzeba stawiania na rozwój sportu, by młodzież miała miejsce, gdzie razem mogłaby spędzać czas. To jest ważne. Należałoby zadbać także o osoby starsze, żeby stworzyć takie programy dla seniorów, by nie czuli się samotni. Warto byłoby także zadbać o niepełnosprawnych, by wprowadzić jakieś dodatkowe usprawnienia – wylicza Michał, mieszkaniec os. Tysiąclecia.

Pani Agata: – Przede wszystkim należałoby zadbać o środowisko Krakowa. To są wielkie słowa, a generalnie się nic nie robi. Nie chce się źle wypowiadać o obecnym prezydencie, ale już powinien być dawno na emeryturze. Po prostu potrzebny jest ktoś młody, kto zna realia Krakowa, kto usprawni organizację i działanie miasta, żeby to było spójne.

– Istotne jest dla mnie, ponieważ mieszkam niedaleko, powiększenie strefy parkingowej o osiedle Ugorek, Wieczysta. Jako mieszkaniec, uważam, że to by było potrzebne – podkreśla pan Mirek.

Jarek: –  Fantastycznie byłoby, gdyby strefa parkowania była krótsza, wolna w soboty, żeby ludzie też mogli z okolic Krakowa dojeżdżać do centrum, zwiedzać to miasto, jednocześnie nie płacąc 6 zł za godzinę.

Pani Irena mieszka w Nowej Hucie. – Huta jest tak zaniedbana, zwłaszcza ta stara część. Każdy kto będzie, przejdzie się, to zobaczy w jakim stanie jest ta Stara Huta, te stare osiedla, pierwsze bloki, które powstały, jak zaczynała się rozbudowa Kombinatu. Chciałabym, żeby się wreszcie ktoś zajął starymi osiedlami, bo ja mieszkam na os. Sportowym. To przecież jest obraz nędzy i rozpaczy. Nawet nie są uporządkowane śmieci, bo nie ma miejsca, żeby wybudować jakieś dodatkowe pomieszczenia. To tak, żeby te śmieci mogły być gdzieś tam. I te chodniki na osiedlu to jest obraz nędzy i rozpaczy – dodaje.

– Wydaje mi się, że po takiej długiej erze betonowania Krakowa i niedbania o interes mieszkańców, to oczekuję, żeby przede wszystkim zajęto się kwestią czystego powietrza w mieściie, żeby był dostęp do parków i terenów zielonych – zaznacza Daniel.

W jego opinii zmiany powinny nastąpić w sektorze komunikacji miejskiej. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę, ten system, który mamy, jeżeli chodzi o komunikację miejską, moim zdaniem na dłuższą metę się nie sprawdzi. Z racji tego, że Kraków dosyć szybko się rozrasta, jeżeli chodzi o populację. Potrzebne jest nam metro albo jakiś sprawny, szybki system szybkiej kolei miejskiej. System, który mamy SKA, który został zbudowany w ciągu ostatnich kilku lat nie jest zintegrowany w ogóle z komunikacją autobusową, przede wszystkim tramwajową. Są stacje, które są zlokalizowane w jakieś głuszy. Wydaje mi się, że taka właśnie porządna inwestycja w infrastrukturę jest potrzebna.