Krocie za działki pod drogi

Zdjęcie przykładowe fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Miasto co roku wypłaca odszkodowania związane z uchwalaniem planów miejscowych oraz planami budowy nowych dróg. W pierwszym przypadku nieruchomości nie zmieniają właściciela, w drugim już tak.

 O wypłatę odszkodowania może ubiegać się właściciel terenów, co do których miasto zmieniło zapisy planu lub w ogóle stworzyło plan obejmujący konkretne działki, jednocześnie pozbawiając lub ograniczając tej osobie dotychczasowy sposób korzystania z nieruchomości. Roszczenie to stanowi rekompensatę z tytuły rzeczywistej szkody.

Tak jest w przypadku, gdy np. posiada się niezabudowaną działkę budowlaną, ale w planie miejscowym teren ten zostaje wpisany jako zieleń nieurządzona. W tym przypadku można wystąpić na drogę prawną i zażądać ustalenia rekompensaty za np. brak możliwości sprzedaży nieruchomości.

W latach 2020-2021 zapadło pięć prawomocnych wyroków, zgodnie z którymi miasto musiało wypłacić odszkodowania. Nie były to wysokie kwoty, choć w jednym przypadku za hektar działki objętej planem „Rajsko” gmina musiała wypłacić ponad milion złotych.

W 2022 roku zakończyło się pięć spraw. Największe odszkodowanie otrzymały w tym roku dwa przedsiębiorstwa: w jednym przypadku było to ponad 2,2 mln złotych, w drugim ponad 800 tys. złotych. Po ponad 200 tys. zł gmina musiała wypłacić dwóm mieszkańcom Krakowa. Do tego należy dodać w sumie 3,2 mln zł za działki przeznaczone w planach miejscowych pod drogi.

Drogi i tory 

Przy kwotach, jakie padają w związku z wydaniem decyzji ZRID, powyższe są drobniakami. Jak wynika z informacji uzyskanych w urzędzie miasta, w tym roku z tego tytułu wypłacono kwotę w wysokości 45 mln złotych, z czego 32 mln zł osobom fizycznym.

Różnica jest jednak zasadnicza – w tym przypadku dochodzi do wywłaszczenia. – Nieruchomości wydzielone liniami rozgraniczającymi stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa (drogi krajowe) i własnością odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego (drogi wojewódzkie, powiatowe czy gminne) z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi lub decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna, za odszkodowaniem ustalonym w odrębnej decyzji – informuje Patrycja Piekoszewska z biura prasowego UMK.

Natomiast 4 mln złotych wypłacono osobom prawnym z uwagi na inwestycje kolejowe realizowane w Krakowie.