Dwóch wykonawców jest zainteresowanych opracowaniem koncepcji programowej dla poprawy przepustowości odcinka zakopianki od Szaflar do Zakopanego.
Oferty w przetargu rozpisanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad złożyły dwie firmy:
- MPRB - 4 772 400 zł,
- Sweco Polska - 3 573 642 zł.
Na opracowanie tej dokumentacji GDDKiA zamierzała przeznaczyć 3 720 873 zł, co oznacza, że jedna z ofert mieści się w budżecie.
Zadanie wykonawcy
Koncepcja programowa wstępnie określi zakres rzeczowy i finansowy przedsięwzięcia. Wykonawca tej dokumentacji ustali efektywność planowanej inwestycji, przebieg tras poszczególnych wariantów oraz ustali typy i podstawowe parametry techniczne obiektów budowlanych.
W praktyce nie ma mowy o poszerzeniu tego odcinka do czterech pasów. Pod uwagę brane są za to takie rozwiązania, jak np. dobudowa trzeciego pasa, dobudowa dodatkowych jezdni dla ruchu lokalnego, przebudowa skrzyżowań czy budowa skrzyżowań wielopoziomowych.
W celu uzyskania niezbędnych danych wykonawca opracuje analizy i prognozy ruchu oraz warianty przebudowy i ewentualnej rozbudowy drogi. Przeprowadzi także badania geologiczne, hydrologiczne oraz inwentaryzację przyrodniczą.
Wykonana zostanie również analiza, która umożliwi wybór najkorzystniejszych wariantów technicznych. Całość procesu zakończy się opracowaniem wytycznych dla projektu budowlanego i uzyskaniem decyzji środowiskowej.
Aktualna sytuacja
Droga krajowa nr 47 na odcinku Szaflary – Zakopane o długości ok. 11,8 km ma jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku. Na blisko 10-kilometrowym odcinku przebiega w obszarze zabudowanym, gdzie zlokalizowanych jest 186 zjazdów do posesji. Średnie natężenie ruchu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów na dobę i wzrosło w ciągu ostatnich pięciu lat o 41 proc. Pomiędzy Poroninem a Zakopanem ten wzrost jest mniejszy i wynosi 17 proc., ale na tym odcinku średnio na dobę porusza się prawie 21 tys. pojazdów. Okresowo, w czasie wzmożonych wyjazdów turystycznych, natężenie na drodze jest wyższe od jej przepustowości i tworzą się zatory.