Przebudowa ul. Starowiślnej, według aktualnych planów, ma wystartować w czerwcu 2026 i potrwać prawie półtora roku, do października 2027 roku. Terminy nie są w tym przypadku bez znaczenia, ponieważ miasto liczy na unijne dofinansowanie dla inwestycji w wysokości ponad 82 mln zł.
Zarząd dróg chce w III kwartale tego roku mieć już całą potrzebną dokumentację. Jeden z najważniejszych kroków ma już za sobą – w maju ubiegłego roku została wydana decyzja środowiskowa, uwzględniająca planowane w tym miejscu zmiany. Teraz natomiast projekt przechodzi audyt rowerowy i można zobaczyć, jakie szczegółowe rozwiązania zaproponowali projektanci.
Jeden kierunek jak wokół Plant
Kluczową zmianą będzie wprowadzenie ruchu jednokierunkowego dla samochodów, od ul. Dietla w stronę mostu. Przebudowany odcinek będzie więc teraz przedłużeniem jednokierunkowego odcinka prowadzącego od Poczty Głównej do ul. Dietla.
W przeciwnym kierunku, w stronę ul. Dietla, poprowadzony zostanie pas rowerowy, podobnie jak na przebudowanych dotychczas fragmentach I obwodnicy Plant, a już niedługo również na ul. Straszewskiego, od Filharmonii w stronę ul. Piłsudskiego.
Taki układ pozwoli inaczej zagospodarować dostępną szerokość ulicy. Torowisko zostanie lekko przesunięte w stronę kamienic o parzystych numerach, pomiędzy chodnikami a jezdnią pojawią się pasy zieleni, natomiast miejsca do równoległego parkowania będą wyznaczone w zatokach, a nie na chodniku.
Dajwór też do przebudowy
Im dalej na południe, tym więcej planowanych zmian. W ramach inwestycji przebudowana ma zostać także ul. Dajwór na odcinku sąsiadującym z ul. Starowiślną, do przełączki przy skwerze Berecciego – to ok. 120 m jezdni z chodnikami oraz torowiska. Po obydwu stronach torów zostaną wyznaczone zatoki parkingowe, w tym dwie dla osób z niepełnosprawnościami.
Przebudowane będą także skrzyżowania z poprzecznymi ulicami, a przy tej okazji skorygowana będzie ich geometria. Przystanek „Miodowa” w stronę centrum zyska wiatę przystankową. Będzie on przystankiem wiedeńskim, z wyniesioną nawierzchnią – podobnie jak inne przystanki na trasie.
Rondo i przesunięcia
Przed mostem inwestycja obejmie także dłuższe odcinki sąsiednich ulic. U zbiegu ul. Podgórskiej, Halickiej i św. Wawrzyńca powstanie nowe rondo. W ten rejon zostanie też przesunięty przystanek św. Wawrzyńca, w obydwu kierunkach – który też zyska wiaty. Na tym odcinku nie będzie już pasa rowerowego wzdłuż torowiska, ale rowerzyści pojadą w stronę centrum drogą dla rowerów wyznaczoną za przystankiem. Końcowy odcinek inwestycji to już remont mostu Powstańców Śląskich.
Część większej serii
Uwagi w ramach audytu rowerowego można zgłaszać do 10 kwietnia. Ostateczna wersja projektu może się jeszcze różnić od przedstawionej propozycji, w zależności od zgłoszonych na tym etapie wniosków. Pełna dokumentacja jest dostępna na stronie Zarządu Transportu Publicznego.
Zanim rozpocznie się przebudowa ul. Starowiślnej, miasto planuje jeszcze kilka inwestycji dotyczących torowisk w centrum Krakowa. Prace trwają już na ul. Franciszkańskiej, w maju ma wystartować remont mostu Grunwaldzkiego, a w czerwcu przebudowa węzła przy Collegium Novum. Podczas wakacji utrudnienia dla pasażerów i kierowców przyniosą prace przy połączeniu nowej linii do Mistrzejowic z ul. Mogilską, a na przełomie roku, po zakończeniu prac na ul. Straszewskiego, przebudowany ma zostać węzeł przy teatrze Bagatela. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: