Kto dostarczy nowe autobusy pod Wawel? MPK odkrywa karty

fot. Kinga Romek/ LoveKraków.pl

Solaris i Autosan chcą dostarczyć nowe autobusy do Krakowa. Oferty złożone w przetargu, będą teraz oceniane.

Tym razem nie chodziło o autobusy elektryczne, lecz spalinowe. Przewoźnik podzielił zamówienie na kilka części, w ramach których znalazło się 25 autobusów 12-metrowych z przeznaczeniem na linie miejskie, 12 pojazdów o tej samej długości, ale dostosowanych do linii aglomeracyjnych oraz osiem autobusów midi – które mają kursować tam, gdzie nie jest możliwe albo uzasadnione skierowania większych pojazdów.

W styczniu, przy okazji ogłoszenia przetargu, MPK zapowiadało, że nowe autobusy mają nie tylko zwiększyć stan taboru, ale też pozwolić na wymianę wyeksploatowanych egzemplarzy. – Przetarg na nowe autobusy spalinowe wynika z potrzeby zwiększenia liczby pojazdów we flocie MPK potrzebnych do obsługi systematycznie powiększającej się siatki połączeń w Krakowie oraz w aglomeracji. Jednocześnie pozwoli na wycofanie najstarszych autobusów marki Solaris, eksploatowanych w zajezdni autobusowej Bieńczyce – wyjaśniał Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy przewoźnika.

Oferty

W przetargu na dostawę autobusów w formie leasingu zostały złożone oferty przez dwa konsorcja. – Firma Huta Stalowa Wola S.A Oddział Autosan w Sanoku wraz z Millennium Leasing przedstawiła ofertę na dostawę ośmiu autobusów midi o długości ok. 9 metrów napędzanymi silnikami spalinowymi w wysokości 17.7 mln zł brutto. – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.

Z kolei firma Solaris Bus & Coach wraz z Millennium Leasing przedstawiła dwie oferty: na dostawę 25 autobusów hybrydowych o długości ok. 12 m, przeznaczonych do obsługi przede wszystkim linii miejskich, w wysokości 66,3 mln zł brutto oraz na dostawę 12 autobusów hybrydowych o długości 12 m przeznaczonych do obsługi przede wszystkim linii aglomeracyjnych, w wysokości 31,7 mln zł brutto.

– Wszystkie oferty będą teraz weryfikowane i sprawdzane. Przetarg na nowe autobusy wynika z potrzeby zwiększenia liczby pojazdów we flocie MPK potrzebnych do obsługi systematycznie powiększającej się siatki połączeń w Krakowie oraz w aglomeracji. Jednoczenie pozwoli na wycofanie najstarszych autobusów z floty krakowskiego przewoźnika – tłumaczy Marek Gancarczyk.

Baterie potrzebują modyfikacji

Przedstawiciel krakowksi przewoźnika dodaje, że zostały również otwarte oferty w przetargu dotyczącym przeprowadzenia tzw. retrofitu baterii, czyli modyfikacji, których celem jest podniesienie parametrów baterii elektrycznych w 20 autobusach marki Solaris z 2017 roku (17 autobusów o długości 12 m i trzy przegubowe).

W tym postępowaniu ofertę złożyły dwie firmy: Solaris Bus & Coach z ceną  14,2 mln zł brutto i Ennovation Technology. z ceną 12,1 mln zł brutto.

Tramwaje za miesiąc

Choć autobusowy przetarg jest stosunkowo duży, przyszły miesiąc może przynieść znacznie większe emocje. W planie jest bowiem otwarcie ofert w trzech osobnych przetargach na nowe tramwaje dla Krakowa. MPK chce zamówić:

- do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m

- do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m

- do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 m

90 sztuk to maksymalna liczba nowo zamawianych pojazdów. W każdym z trzech nowych przetargów zakres podstawowy obejmuje 10 sztuk i możliwość rozszerzania zamówienia, w miarę posiadanych środków. Wszystko będzie tu zależało od pozyskanego dofinansowania, a MPK liczy na wykorzystanie odblokowanych środków z KPO.

News will be here