Łącznik Nowosądecka-Wielicka. Pieniądze się znalazły, projektant wybrany

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Możliwość przejazdu tramwajem pomiędzy Bieżanowem i Kurdwanowem stała się bardziej realna. Prawie cztery miesiące po otwarciu ofert ZDMK wybrał firmę, która przygotuje koncepcję i projekt nowego rozwiązania.

Przetarg na przygotowanie dokumentacji dużych zmian na skrzyżowaniu ulic Nowosądeckiej i Wielickiej od połowy grudnia czekał na rozstrzygnięcie. Problem był taki, że oferty przekraczały budżet. Zarząd Dróg Miasta Krakowa zamierzał na ten cel przeznaczyć do 700 tysięcy złotych, tymczasem tańsza z ofert, złożona przez firmę Progreg, opiewała na kwotę prawie 1,1 mln zł, natomiast droższa, firmy Sweco, to prawie 1,8 mln zł.

Kiedy o sprawę pytaliśmy w marcu, przedstawiciel ZDMK zapewniał nas, że jednostka stara się o zwiększenie finansowania, aby móc podpisać umowę z wykonawcą. W przeciwnym razie postępowanie trzeba byłoby unieważnić. Mogłoby to oznaczać albo ogłaszanie przetargu na nowo, bez żadnej gwarancji, że ceny w drugim podejściu okażą się niższe, albo odłożenie sprawy na dalszą przyszłość.

W czwartek ZDMK ogłosił wybór wykonawcy – przygotowaniem dokumentacji ma się zająć Progreg.

Duża szansa

Kluczowym elementem planowanej inwestycji jest budowa nowego odcinka torów tramwajowych, dzięki którym możliwy byłby przejazd z ulicy Nowosądeckiej w prawo, w stronę Bieżanowa, i odwrotnie. To dawałoby zupełnie nowe możliwości tworzenia połączeń tramwajowych, dawałoby też większą elastyczność przy tworzeniu tras objazdowych na czas awarii, wypadków czy remontów.

Jeśli nie zdarzy się nic nieprzewidzianego i przetarg zakończy się podpisaniem umowy, zwycięska firma będzie miała za zadanie także zaprojektowanie dużych zmian na skrzyżowaniu i w jego okolicy. Trzeba m.in. ocenić, jak powinno być poprowadzone torowisko na ul. Nowosądeckiej, przewidzieć dobudowę dodatkowych torów przed skrzyżowaniem, by tramwaje skręcające i jadące na wprost się wzajemnie nie blokowały. W planie są też zmiany na przystankach tramwajowych i na osiedlowych ulicach w sąsiedztwie ul. Wielickiej. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj:

16 miesięcy

Po dopełnieniu wszystkich formalności i podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 16 miesięcy na przygotowanie dokumentów. W ciągu ośmiu miesięcy ma przygotować wielowariantową koncepcję i uzyskać decyzję środowiskową. Kolejne sześć miesięcy dostanie na przygotowanie projektu i złożenie wniosku o stosowne pozwolenie, a w ciągu dwóch następnych ma przygotować projekt wykonawczy i uzyskać prawomocną decyzję pozwalającą na przeprowadzenie prac.

Zgodnie z planem, stanie się więc to w drugiej połowie przyszłego roku. Prawdopodobnie więc kwestia realizacji zadania będzie zależała od zapisów budżetu na rok 2025.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Podgórze Duchackie Bieżanów-Prokocim