Misteria Paschalia. Muzyczne klejnoty hiszpańskiej korony

Archiwum fot. Adam Fraczek

Tegoroczny festiwal Misteria Paschalia odbywa się wyłącznie w przestrzeni wirtualnej. Od 1 do 5 kwietnia na platformie Play Kraków będzie można zobaczyć koncerty, których motywem przewodnim będzie muzyka iberyjska.

18. edycja z powodu sytuacji epidemicznej i wprowadzonych obostrzeń odbędzie się wyłącznie online. Chociaż z tego powodu, konieczne było wprowadzenie do programu kilku zmian, pierwotny program udało się utrzymać niemal w całości.

Muzyczne podróże online

To już drugi raz, gdy jeden z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Europie odbywa się wyłącznie w formule online. Tym razem motywem przewodnim koncertów będzie muzyka iberyjska. W programie repertuar mniszek ze średniowiecznych klasztorów hiszpańskich, pieśni hiszpańskie XVII wieku i najważniejsze dzieło muzyki portugalskiej XVIII wieku, po barokowe kompozycje z Nowego Świata, w których styl przywieziony z Półwyspu Iberyjskiego miesza się z rdzennymi wpływami.

Nowa Hiszpania była klejnotem hiszpańskiej korony, a główny gatunek tradycyjnej muzyki wicekrólestwa – son – narodził się na wyspie Hispaniola (dziś Haiti) z połączenia muzyki hiszpańskiej z rytmami plemion Bantu i Arara.

Wydarzenie rozpocznie się w Wielki Czwartek, 1 kwietnia o godz. 20.00 koncertem „Cantrix”. Agnieszka Budzińska-Bennett wraz z kierowanym przez siebie ensemble Peregrina zaprezentuje muzykę hiszpańskich żeńskich klasztorów królewskich w Sigenie (szpitalniczki) i Las Huelgas (cysterki).

Dzień później przeniesiemy się do włoskiej Pawii, a dokładnie do Teatro Fraschini. To właśnie w tym miejscu został zarejestrowany koncert „Mattutino de’ Morti”. Dzieło autorstwa Davide Pereza – urodzonego w Neapolu włoskiego kompozytora o hiszpańskich korzeniach, a związanego z portugalskim dworem królewskim – uważane jest za najważniejsze dzieło muzyczne XVIII wieku w Portugalii.

Wielki finał

Z powodu pandemii koncert Pasiones de Espana zaplanowany na 3 kwietnia nie będzie transmitowany na żywo z Krakowa, jak pierwotnie zakładano, ale zostanie zarejestrowany w Auditorium de Dijon.

Koncert Camina Latina w wykonaniu Cappelli Mediterranea i Chœur de Chambre de Namur pod kierownictwem Leonarda Garcíi Alarcóna będzie retransmisją muzycznego wieczoru z Victoria Hall w Genewie z 2015 roku.

Z kolei podczas koncertu finałowego Vivaldi e Handel – Arie e Concerti zabrzmią arie dwóch wybitnych kompozytorów okresu baroku: George’a Friderica Handla i Antonia Vivaldiego. Ich muzyka przez lata stanowiła podstawę programową Festiwalu Misteria Paschalia i cyklu Opera Rara.

To jednak nie koniec muzycznych propozycji. Epilogiem tegorocznej edycji festiwalu będzie koncert, który zostanie wyemitowany na platformie Play Kraków 11 kwietnia. „Nowa Hiszpania: od muzyki renesansu do dźwięków jarocho” będzie barwną podróżą po hiszpańskim i meksykańskim repertuarze, poczynając od czasów renesansu – w wykonaniu Mare Nostrum, włosko-hiszpańskiego zespołu pod dyrekcją grającego na violi da gamba Andrei de Carlo.

Koncert jest efektem współpracy festiwalu z Instytutem Cervantesa w Krakowie i Festiwalem Muzyki Dawnej w Úbedzie i Baezie, przy wsparciu Narodowego Centrum Promocji Muzyki.

News will be here