Myjnia dla pociągów Intercity za 22 mln zł

Wizualizacja fot. materiały prasowe

Na stacji postojowej PKP Intercity przy ulicy Składowej 17 w Krakowie rozpoczęła się budowa sezonowej automatycznej myjni dla pociągów. Obiekt ma być gotowy za rok.

Inwestycja jest przeprowadzana w trybie „projektuj i buduj”. W pierwszym etapie wykonawca – firma Budimex – przygotowała i zaprezentowała projekt obiektu. W drugiej fazie, która właśnie się rozpoczęła, zajmie się jego realizacją. Uruchomienie myjni planowane jest na początek przyszłego roku, a wartość kontraktu wynosi ponad 21,9 mln zł brutto. Powstanie myjni umożliwi kompleksowe czyszczenie pociągów rozpoczynających swój bieg w stolicy Małopolski. – Do obsługi rosnącej liczby pojazdów potrzebne są obiekty takie jak ten powstający w Krakowie. Pozwolą one na wysoki standard obsługi technicznej naszego taboru, jak i również w wymierny sposób wpłyną na komfort podróży i pracę naszych załóg. Nowa myjnia w Krakowie to jedna z siedmiu takich inwestycji zaplanowanych w całej Polsce – mówi Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity. 

Do 20 składów dziennie

Instalacja do mycia składów pociągów powstaje na terenie przy ulicy Składowej 17, na torze nr 11. Na długości 480 metrów tor ten otrzyma szczelną nawierzchnię z posadowieniem na płycie betonowej, która zarówno przed i za myjnią ma być także ociekowa. Obiekt zostanie wyposażony w oczyszczalnię ścieków, która pozwoli neutralizować używane do mycia środki chemiczne oraz umożliwi ponowne wykorzystanie wody w ramach obiegu zamkniętego.

Myjnia zostanie wyposażona w stanowisko do zabezpieczania podwozia przed oblodzeniem oraz w system RFID, dzięki któremu wstępne ustawienia mycia zostaną dobrane automatycznie na podstawie numeru EVN. Tak zaprojektowane rozwiązania zapewnią możliwość mycia zewnętrznego boków oraz górnych i dolnych skosów pudeł pojazdów. Obiekt ma pracować nieprzerwanie i w trakcie doby obsłużyć do 20 składów. Myjnia będzie przystosowana do obsługi posiadanych przez przewoźnika elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz składów wagonowych. Jeden cykl mycia składu potrwa około pięciu minut (przy założeniu jednego przejazdu) lub do 20 minut (przy trzech). Pociąg wewnątrz myjni będzie poruszał się z prędkością 3-5 km/h.

– Ciekawostką, a jednocześnie wyzwaniem inżynierskim będzie połączenie myjni z budynkiem sterowania, który będzie zlokalizowany w odległości 150 metrów. W ostatnim roku jest to jedna z trzech myjni zrealizowana przez Budimex w zakresie budownictwa kolejowego – mówi Jakub Nagraba, dyrektor Budownictwa Ogólnego Budimex.