Obwodnica Zielonek. Potrzebny będzie nowy przetarg

Budowa I etapu Trasy Wolbromskiej fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Zarząd Dróg Wojewódzkich unieważnił przetarg na prace projektowe dla II etapu Trasy Wolbromskiej. Urzędnicy zapowiadają nowe postępowanie i liczą, że tym razem oferty będą niższe.

Pierwsza część tzw. Trasy Wolbromskiej, a więc zachodniej obwodnicy Zielonek, ma być gotowa jeszcze w tym roku. Nowa dwupasmowa droga połączy ulicę Pachońskiego w Krakowie z powstającym węzłem Zielonki na północnej obwodnicy Krakowa.

Droga ma mieć jednak swoją kontynuację także za północną obwodnicą. Poprowadzi od węzła Zielonki do skrzyżowania z ul. Krakowskie Przedmieście w Trojanowicach. W ramach odcinka o długości ok. 2 km zaprojektowane zostaną m.in. dwa wiadukty, most, chodniki i ścieżki rowerowe, a także drogi dojazdowe. Plan jest taki, by wszystko było gotowe w III kwartale 2026 roku.

Drogie oferty

Pod koniec lipca Zarząd Dróg Wojewódzkich otworzył oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej (w tym uzyskanie decyzji ZRID). Miał na ten cel zarezerwowaną kwotę 1,2 mln zł.

Okazało się jednak, że oferty znacznie przekroczyły zakładany budżet. W wersji podstawowej (a więc bez pełnienia nadzoru autorskiego), wahały się od 1,6 mln do nawet 7,5 mln zł. Firma Znak Gdańsk zaproponowała cenę na poziomie prawie 1,6 mln, ARG Projektowanie Inwestycyjne oraz Pracownia Inżynierska Klotoida na poziomie prawie 2 mln, a trzy pozostałe oferty przekraczały już założony budżet o ponad milion lub nawet kilka milionów złotych.

Za drugim razem taniej?

Zarząd Dróg Wojewódzkich stwierdził, że nie może zwiększyć wydatków do ceny którejkolwiek z tych ofert i zdecydował o unieważnieniu postępowania. Sprawa nie trafia jednak do szuflady, w najbliższym czasie podjęte będą kolejne kroki. – W ciągu dwóch tygodni przetarg zostanie ogłoszony ponownie – zapowiada Agnieszka Ćwiertniewicz z ZDW. – Z doświadczeń, które posiadamy, w powtórzonych postępowaniach o zamówienie publiczne składane były niższe oferty. W tym przypadku także liczymy, że w powtórzonym postępowaniu wykonawcy złożą niższe oferty – tłumaczy przedstawicielka wojewódzkiej instytucji.

Sprawa sprawnego wyboru projektanta i uzyskania wszystkich potrzebnych pozwoleń jest o tyle istotna, że II etap Trasy Wolbromskiej zyskał niedawno rządowe dofinansowanie. Szacunkowy koszt całej budowy wraz z wykupem gruntów to ponad 70 mln zł, a inwestycja została dofinansowana w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg kwotą 35 mln zł.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały