Wybór metropolity krakowskiego, podobnie jak w innych archidiecezjach, był i jest procesem łączącym elementy kościelne i polityczne. Od średniowiecza aż po współczesność zmieniały się zarówno zasady nominacji, jak i rola arcybiskupa w regionie. Proces ten odzwierciedla tradycję Kościoła katolickiego oraz specyfikę epoki, w której dany metropolita pełnił posługę.
Kardynał Adam Stefan Sapieha (1911–1951). „Książę Niezłomny”
Adam Stefan Sapieha objął rządy w diecezji krakowskiej w 1911 roku. W 1925 roku, po podniesieniu diecezji do rangi archidiecezji, został jej pierwszym arcybiskupem metropolitą. W czasie II wojny światowej zasłynął jako niezłomny obrońca Kościoła i narodu, za co zyskał przydomek „Księcia Niezłomnego”. To on wyświęcił na kapłana Karola Wojtyłę, przyszłego papieża Jana Pawła II.
Adam Stefan Sapieha był uznawany za jednego z najwybitniejszych metropolitów krakowskich XX wieku, który pełnił swoją funkcję w okresie międzywojennym oraz w czasie II wojny światowej i początków PRL.
W okresie II wojny światowej Sapieha organizował pomoc dla Żydów, za co zyskał uznanie wśród polskiego społeczeństwa.
Sapieha od początku swojej kadencji stał się silnym i niezależnym duchownym, który potrafił stawić czoła zarówno władzom komunistycznym, jak i niemieckim okupantom. Kiedy Polska znalazła się pod wpływem ZSRR, jego postawa, będąca wyrazem patriotyzmu i niezłomności w obliczu represji, sprawiła, że cieszył się szacunkiem zarówno wśród duchowieństwa, jak i wśród świeckich.
Arcybiskup Eugeniusz Baziak (1951–1962): Administrator w trudnych czasach
Po śmierci kardynała Sapiehy, archidiecezją zarządzał arcybiskup Eugeniusz Baziak, wcześniej arcybiskup lwowski. Jako administrator apostolski kierował krakowskim Kościołem w trudnych latach powojennych, kiedy to katolicy w Polsce zmagali się z represjami ze strony władz komunistycznych. Mimo że został mianowany arcybiskupem metropolitą krakowskim, nominacja ta nie została ogłoszona z powodu jego śmierci.
Kardynał Karol Wojtyła (1964–1978): Z Krakowa do Watykanu
W 1964 roku arcybiskupem krakowskim został Karol Wojtyła. Jego nominacja była zaskoczeniem dla wielu, gdyż wówczas miał zaledwie 44 lata. Mimo młodego wieku, już wtedy był postrzegany jako wybitny teolog i duszpasterz. W czasie swojej posługi w Krakowie angażował się w dialog z intelektualistami oraz wspierał inicjatywy kulturalne.
Jego działalność duszpasterska i intelektualna szybko zyskały uznanie w diecezji, a jego bliskie związki z ruchem akademickim oraz młodzieżą stały się podstawą jego popularności.
Wojtyła zainicjował wiele reform w archidiecezji, skupiając się na katechezie, pracy z młodzieżą, a także na modernizacji struktur Kościoła. Jego przywiązanie do tradycji katolickich, a także otwartość na dialog ekumeniczny sprawiały, że był postrzegany jako nowoczesny, ale wierny nauce Kościoła. Działania Wojtyły w czasie jego kadencji w Krakowie były fundamentem dla jego późniejszego wyboru na papieża w 1978 roku.
Kardynał Franciszek Macharski (1978–2005): Nominacja bez sakry biskupiej
Po wyborze Karola Wojtyły na papieża, nowym metropolitą krakowskim został Franciszek Macharski. Jego nominacja była nietypowa, gdyż nie posiadał on wcześniej sakry biskupiej – był jedynie kapłanem. Był to przypadek rzadki, ale nie bezprecedensowy w historii Kościoła. Macharski kontynuował dzieło swojego poprzednika, kładąc nacisk na duszpasterstwo oraz działalność charytatywną. W ocenie wielu historyków kościoła, jego rządy były bardziej zachowawcze, w porównaniu z dynamiczną działalnością jego poprzednika.
Macharski stawiał na kontynuację tradycji, podkreślając katolickie nauki i dbając o to, by archidiecezja krakowska nie popadła w żadną skrajność ideologiczną. Był również ważnym uczestnikiem procesu, który prowadził do stabilizacji miejsca Kościoła katolickiego w Polsce po okresie PRL. Z kolei w stosunkach z władzami, Macharski preferował stosowanie bardziej wyważonej polityki, choć jego działania były często postrzegane jako mniej jednoznaczne niż rządy Wojtyły.
Kardynał Stanisław Dziwisz (2005–2016): Powrót do Krakowa po latach w Watykanie
Po śmierci Jana Pawła II, jego wieloletni sekretarz, Stanisław Dziwisz, został mianowany metropolitą krakowskim. Jego nominacja była postrzegana jako kontynuacja dziedzictwa papieża-Polaka. Dziwisz skupił się na pielęgnowaniu pamięci o Janie Pawle II oraz na organizacji Światowych Dni Młodzieży w Krakowie w 2016 roku.
To z jego inicjatywy na Białych Morzach zostało wybudowane Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się”.
Był obdarzany dużym autorytetem, choć jego kadencja wiązała się także z kontrowersjami, zwłaszcza w kontekście kryzysów w Kościele (np. sprawy nadużyć seksualnych w Kościele).
Arcybiskup Marek Jędraszewski (od 2017): Filozof na czele archidiecezji
W 2017 roku stanowisko metropolity krakowskiego objął arcybiskup Marek Jędraszewski, wcześniej arcybiskup łódzki. Jego nominacja była pewnym zaskoczeniem, gdyż nie był bezpośrednio związany z archidiecezją krakowską.
Od początku swoich rządów stawiał na silne akcentowanie tradycji katolickiej, a także obronę wartości chrześcijańskich w przestrzeni publicznej. Jego stanowisko wobec współczesnych problemów społecznych, w tym wobec kwestii moralnych i światopoglądowych, spotkało się z zarówno poparciem, jak i krytyką.
Jędraszewski jest często postrzegany jako arcybiskup konserwatywny, który nie boi się wyrażać swoich opinii na temat aktualnych kwestii politycznych i społecznych. Jego kadencja zbiega się z czasem, kiedy Kościół w Polsce zmaga się z wieloma wyzwaniami, zarówno wewnętrznymi (kryzys powołań, nadużycia), jak i zewnętrznymi (sekularyzacja, zmiana wartości społecznych). W jego rządach pojawiły się jednak także kontrowersje, związane z jego twardym stanowiskiem w sprawach dotyczących LGBT, edukacji seksualnej czy polityki.
Nie tak dawno o abp. Jędraszewskim było głośno w związku z inicjatywą radnych z klubu Lewicy, którzy domagali się usunięcia metropolity z kapituły medalu Cracoviae Merenti.
O tym pisaliśmy poniżej: