W niedzielę 10 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Pasażerów z Małopolski czeka sporo zmian.
To będzie pierwszy nowy rozkład po zakończeniu prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA modernizacji trasy średnicowej w Krakowie. Kończą się też prace w innych punktach Małopolski, co umożliwiło zwiększenie oferty dla pasażerów.
Wydłużenie połączeń SKA2 do Oświęcimia
Ważne zmiany będą dotyczyć połączeń do stacji Oświęcim. Jak informują Koleje Małopolskie, w związku z zakończeniem prac torowych na linii kolejowej nr 94 pomiędzy Skawiną a Oświęcimiem, możliwe stało się docelowe wydłużenie relacji wszystkich pociągów SKA2 dotychczas kursujących z Krakowa do stacji Podbory Skawińskie i Przeciszów. – Na odcinku Skawina – Oświęcim wymieniona została część torów i sieci trakcyjnej. Pociągi jeżdżą po nowym moście kolejowym w Spytkowicach, a podróżni mogą korzystać z nowoczesnych peronów m.in. w Brzeźnicy, Półwsi i Zatorze – wymienia Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PLK SA. – Nowe możliwości podróży do Oświęcimia to również efekt przebudowy tej stacji. Są zmodernizowane perony, przejście podziemne i udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – dodaje.
– Od 10 grudnia 2023 r. po trasie Kraków Główny – Skawina – Brzeźnica - Spytkowice – Zator – Przeciszów – Oświęcim codziennie będzie kursować aż 19 par połączeń z częstotliwością co 60 minut w godzinach od 4:00 do 22:00. Oznaczać będzie to dwukrotne zwiększenie oferty do stacji i przystanków zlokalizowanych na odcinku Podbory Skawińskie – Przeciszów oraz przywrócenie po wieloletniej przerwie obsługi przystanków Włosienica oraz Dwory – zapowiada przewoźnik.
Wydłużenie trasy SKA2 ma też poprawić sytuację pasażerów z takich gmin jak Brzeźnica, Spytkowice, Zator czy Przeciszów, których celem codziennych podróży jest Oświęcim.
Warto zwrócić uwagę, że do 9 marca, ze względu na prowadzenie ruchu na pewnym odcinku po jednym torze, pociągi do Oświęcimia będą kursować według zmienionego rozkładu.
Więcej kursów SKA1 i SKA3
Uzupełniona zostanie też oferta w ramach połączeń SKA1 na odcinku Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia oraz SKA3 na odcinku Kraków Główny – Oświęcim.
– Na trasie SKA1 do częstotliwości co 30 minut zostanie zwiększona liczba połączeń pomiędzy godziną 10:00 a 14:00 (dotychczas pociągi w tych godzinach jeździły pomiędzy Krakowem a Wieliczką co 60 minut). Po tej zmianie półgodzinny cykl kursowania pociągów będzie obowiązywał od 6:00 do 18:00 – czytamy w komunikacie Kolei Małopolskich.
Z kolei na trasie SKA3 zostaną uruchomione cztery dodatkowe kursy, które zapewnią kursowanie pociągów na trasie Kraków Główny – Trzebinia – Oświęcim co 60 minut przez cały dzień.
Przedłużone trasy
Koleje Małopolskie zamierzają też od grudnia uruchomić wydłużone relacje pociągów SKA2 i SKA3, zgodnie z docelową koncepcją funkcjonowania tras SKA. Uruchomione zostaną pierwsze kursy w połączonych relacjach Tarnów – Kraków – Trzebinia – Oświęcim oraz Sędziszów – Kraków – Skawina – Oświęcim. Zmiana obejmie 7 kursów SKA2 oraz 6 kursów SKA3.
Wraca Zakopane
Pasażerowie doczekają się połączeń na trasie do Zakopanego, na której zakończyły się już prace modernizacyjne. Koleje Małopolskie uruchamiają ponownie połączenie „Luxtorpeda”.
Od 30 grudnia ponownie rusza „Beliansky Express” pozwalający dotrzeć z Muszyny do zlokalizowanej po południowej stronie Tatr miejscowości Poprad. Podobnie jak w okresie wakacyjnym pociąg ten będzie kursować w weekendy 2 razy w ciągu dnia i będzie skomunikowany z połączeniami z Krakowa i Krynicy-Zdrój.
W nowym rozkładzie jazdy na terenie województwa małopolskiego uruchomionych zostanie kilka nowych przystanków kolejowych. Pociągi Kolei Małopolskich zatrzymają się na przystankach Chabówka Stadion i Nowy Sącz Gorzków.
Z Polregio do Czechowic-Dziedzic
Nowości w swojej ofercie zapowiedziała także spółka Polregio. W województwie małopolskim uruchomione zostaną nowe połączenia Oświęcim – Czechowice-Dziedzice (4 pociągi), Czechowice-Dziedzice – Oświęcim (6 pociągów) oraz Kraków Główny – Czechowice-Dziedzice (3 pociągi) i Czechowice-Dziedzice – Kraków Główny (1 pociąg).
Oprócz tego nowy rozkład przewiduje dodatkowe połączenia na trasach między Oświęcimiem a Dębicą, Krakowem i Nowym Sączem oraz Krakowem i Suchą Beskidzką. Polregio zamierza też uruchomić 6 par bezpośrednich połączeń między Krakowem a Zakopanem.
Pociągi tego przewoźnika zatrzymają się na oddanych do eksploatacji przystankach Dąbrówka Jezioro Mucharskie, Chabówka Stadion, Bańska Niżna, Poronin Misiagi, Nowy Sącz Gorzków oraz Nowy Sącz Dąbrówka.
Z PKP Intercity za granicę
W ofercie PKP Intercity najważniejszymi nowościami będą nowe połączenia do Wiednia, Monachium i Berlina. Wracają całoroczne połączenia do Zakopanego, więcej będzie też połączeń z i do Krakowa.
Liczba par połączeń całorocznych z i do Krakowa zwiększy się z 69 do 72, a sezonowo będzie jeździć dodatkowych 6. Z Krakowa do Warszawy pasażerowie będą mieli do wyboru 28 par połączeń, z czego 25 kursuje w ramach kategorii EIP, EIC i IC. Ponadto mieszkańcy Krakowa będą mogli skorzystać z 16 par połączeń do Trójmiasta (15 całorocznych i 1 sezonowego), 19 do Katowic (18 całorocznych i 1 sezonowego), 14 do Poznania (12 całorocznych i 2 sezonowych), 19 do Wrocławia (16 całorocznych i 3 sezonowych), 16 do Rzeszowa.
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pojawi się nowy pociąg TLK Szczeliniec, który połączy Kraków z Jelenią Górą, zatrzymując się po drodze między innymi w Nysie czy Kłodzku. Nowością będzie także pociąg IC Łukasiewicz. Uzupełni on niedzielną ofertę na trasie Przemyśl – Kraków.
Liczba par pociągów międzynarodowych z i do Krakowa zwiększy się z 7 do 9. Od 10 grudnia IC Odra pojedzie z Krakowa przez Opole i Wrocław do Berlina, IC Danubius zaś umożliwi podróż do Wiednia. Natomiast skład IC Chopin pojedzie z Warszawy przez Kraków w wydłużonej relacji do Monachium. Po drodze zatrzyma się, m. in. w Ostrawie, Wiedniu i Salzburgu. IC Chopin, oprócz grupy wagonów do Monachium, będzie prowadził również grupę wagonów do Pragi przełączaną w Bohuminie oraz grupę wagonów do Budapesztu, która przełączana będzie w Breclaviu.
Od 22 grudnia wrócą bezpośrednie całoroczne połączenia do Zakopanego. Z Krakowa do stolicy Tatr będzie można podróżować pociągami: EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty, IC Witkacy oraz IC Karłowicz. Sezonowymi pociągami nadal pozostaną IC Halny i IC Podhalanin.