Osiedlowa droga może zmienić się w miejską arterię

Szeroka na 23 metry droga przelotowa przez środek osiedla – tego obawia się część mieszkańców Prądnika Białego.

W założeniu miejskich urzędników odpowiedzialnych za planowanie przestrzenne droga łącząca ulicę Siewną z Grażyny, przez tereny Spółdzielni Mieszkaniowej Prądnik Biały-Wschód może mieć do 23 metrów szerokości. To oznaczałoby, że w niektórych miejscach pas drogowy przebiegałby zaledwie kilka metrów od murów bloków oraz domów jednorodzinnych.

– Takie przebieg drogi oznaczałby skierowanie całego ruchu samochodowego z Siewnej, Bociana czy osiedla Mozarta do ulicy Opolskiej. To jednak nie jedynie negatywne zmiany, jakie urzędnicy szykują mieszkańcom – mówi jeden z mieszkańców okolicznych bloków. Dodaje, że realizacja planów miejskich urbanistów oznaczałaby konieczność usunięcia miejsc postojowych między blokami przy ulicy Siewnej 23B i 23A.

Zarząd dzielnicy mówi „nie”

Dominik Franczak, przewodniczący Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały mówi, że rozumie zastrzeżenia mieszkańców. Członkowie zarządu dzielnicy w czwartek negatywnie zaopiniowali dwie inne propozycje: utworzenia głównego ciągu komunikacyjnego pomiędzy ulicą Imbramowską i Grażyny przez ulicę Turystyczną, a także brak bezpośredniego połączenia ul. Imbramowskiej z ul. Grażyny.

– Proponowane zmiany mogą zwiększyć ruch na wąskiej ulicy Turystycznej, która obecnie jest drogą lokalną. Jej poszerzenie wiązałoby się z koniecznością jej poszerzenia kosztem terenów zielonych oraz parkingu dla mieszkańców, na terenie dzierżawionym od miasta przez spółdzielnię mieszkaniową – podkreśla Dominik Franczak.

Dodaje, że takie działania mogą być kosztochłonne i zbędne ze względu na przewidywany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarząd Transportu Publicznego spadek liczby samochodów na ulicy Opolskiej po oddaniu do użytkowania północnej obwodnicy Krakowa.

Sprzeciw mieszkańców

Radny Krakowa Jakub Kosek na najbliższej sesji rady miasta zgłosi projekt uchwały zobowiązujący prezydenta do przeprowadzenia poszerzonych konsultacji społecznych w temacie zmian komunikacyjnych przewidzianych w miejscowym planie.

Część mieszkańców Prądnika Białego już na etapie procedury uchwalania planu miejscowego chce wykreślenia nowego przebiegu drogi. Do 16 listopada swój sprzeciw można wysyłać do krakowskiego magistratu. Później uwagi będą rozpatrywane przez prezydenta Krakowa.