„Lizard” to nowy elektryczny pojazd zaprojektowany dla osób z niepełnosprawnościami. Auto jest w trakcie testów, a konstruktorzy zapraszają do udziału w nich osoby z niepełnosprawnościami.
Twórcy pojazdu Bartłomiej Romowicz i Adrian Starowicz, studenci Politechniki Krakowskiej, od dziecka lubili samochody i chcieli kiedyś zbudować własny. Pierwsze próby podjęli w technikum, ale zrealizować marzenia udało się dopiero na studiach.
Studenckie prace wsparli eksperci PK dr inż. Krzysztof Weigel-Milleret oraz prof. dr hab. inż. Witold Grzegożek, specjalista w dziedzinie budowy pojazdów. Inspiracją były potrzeby osób z niepełnosprawnościami, które są często wykluczone z różnych czynności i życia społecznego przez trudności w szybkim poruszaniu się na dużych dystansach.
– Z naszej wiedzy wynika, że aktualnie nie ma w Polsce pojazdu, który jest zaprojektowany tylko dla osób z niepełnosprawnościami. Nasz pojazd od podstaw został skonstruowany z myślą właśnie o ich potrzebach – mówi Adrian Starowicz.
Jak to będzie działać?
Osoba z niepełnosprawnością sama może wjechać do pojazdu wózkiem inwalidzkim i kierować nim bezpośrednio z wózka. Wyjazd i wyjazd odbywają się przy pomocy specjalnego, pneumatycznego zawieszenia, które obniża się do poziomu zerowego stanowiąc de facto platformę podjazdową. Wózek kotwiczy się w zaprojektowanym przez studentów systemie mocowania.
Dokowanie w pojeździe odbywa się bezinwazyjnie i bez pomocy osób trzecich. Po wjeździe do pojazdu osoba kierująca blokuje wózek i za pomocą jednego przycisku następuje pompowanie pneumatyczne platformy do poziomu jazdy, czyli około 12 cm nad ziemią. Chodzi tu o jazdę przede wszystkim w warunkach miejskich, ale da się też regulować wysokość platformy do potrzeb jazdy w warunkach terenowych.
Pojazd jest na razie jednoosobowy, ale da się go zmodyfikować w taki sposób, by osoba kierująca mogła się poruszać nim na przykład z opiekunem. Docelowo ma mieć też system schowków z miejscem na bagaże, które będą bezpośrednio przy stanowisku kierowania. Twórcy podkreślają, że choć zasadniczym celem „Lizarda: jest transport osób z niepełnosprawnościami w mieście, to można go zaadaptować do różnych celów. Może być na przykład pojazdem kurierskim, którym można dowozić produkty spożywcze. “Lizard” jest jeszcze przed homologacją, ale docelowo ma się znaleźć w kategorii L6E-B.
Osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi chętne do pomocy przy testowaniu “Lizarda” mogą się kontaktować z konstruktorami z Politechniki Krakowskiej. Można pisać do nich na adres e-mail: lizard.kontakt.pk@gmail.com. Na ten sam adres można kierować propozycje firm chętnych do współpracy przy konstrukcji nadwozia.