Od 17 listopada w Zamku Królewskim na Wawelu będzie można zobaczyć dzieła wielkich mistrzów renesansowego malarstwa włoskiego. Wśród nich „Madonna z Dzieciątkiem” Belliniego.
– Już za chwilę otwieramy pokaz włoskiego malarstwa, na którym znajdą się same perły. Jednak tym głównym diamentem będzie obraz Giovanniego Belliniego. To niewielka wystawa, ale wyjątkowa pod względem maestrii dzieł i wysokiej jakości malarstwa. Będzie można się zachwycić, zanurzyć i oderwać od kłopotów dnia codziennego przed tymi wspaniałymi obrazami, bardzo kontemplacyjnymi, w przepięknych kolorach i świetnych kompozycjach – zapowiada Marta Graczyńska, pełnomocnik dyrektora Zamku Królewskiego na Wawelu.
Bellini, Tycjan, Bassano
Prezentowane na wystawie obrazy pochodzą z XV, XVI i XVIII wieku. Są dziełami wybitnych artystów oraz ich znanych warsztatów, działających w Wenecji oraz Florencji.
– Malarstwo włoskie tego okresu to przede wszystkim skupienie się na dwóch aspektach. Po pierwsze jest bardzo religijne, co jest oczywiste ze względu na charakter epoki. Po drugie, ponieważ mowa o renesansie, widać skupienie się na człowieku. Jeżeli więc mamy wizerunek Matki Boskiej z Dzieciątkiem, to jest to przedstawienie osób boskich, ale ukazanych w sposób bardzo renesansowy poprzez zwrócenie uwagi na emocje i człowieka – wyjaśnia Marta Graczyńska.
Odzwierciedlenie głównego nurtu epoki renesansu, czyli humanizmu, zwiedzający będą mogli także dostrzec na przykładzie obrazu „Alegoria miłości” Tycjana. – Cóż jest bardziej ludzkiego niż miłość? – podkreśla Marta Graczyńska.
Nowy nabytek Wawelu
Ekspozycja będzie dostępna dla zwiedzających od 17 listopada do 18 lutego na drugim piętrze Zamku Królewskiego na Wawelu. Jednak niektóre z prezentowanych dzieł pozostaną w wawelskich zbiorach już na stałe.
Takim przykładem jest „Madonna z Dzieciątkiem” – arcydzieło pędzla Giovanniego Belliniego. Obraz został zakupiony kilka miesięcy temu ze środków rezerwy ogólnej Prezesa Rady Ministrów przy udziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Pokaz uzupełnią wypożyczenia ze zbiorów publicznych. Dla przykładu „wawelskiej” „Alegorii miłości” Tycjana zaprezentowany zostanie obraz autorstwa Alessandro Varotariego (Padovanina) o tym samym tytule ze zbiorów Kunsthistorisches Museum w Wiedniu.