Plac budowy długi na 20 kilometrów

fot. PKP PLK

Na przebudowywanej linii średnicowej widać stopniowo kolejne efekty prac. Koniec okresu niskich temperatur pozwoli na przyspieszenie robót. Tak powstaje nowa kolej w Krakowie.

Modernizacja linii średnicowej obejmuje prawie 20-kilometrowy odcinek od Dworca Towarowego przez Kraków Główny, Grzegórzki, Zabłocie, Płaszów, Prokocim, Bieżanów i Złocień aż po Kokotów i Węgrze Wielkie za granicami miasta.

Zaawansowanie prac jest różne na poszczególnych odcinkach – dotyczy to nie tylko samej infrastruktury kolejowej, ale i tych miejsc, które są szczególnie istotne dla mieszkańców. Piesi i rowerzyści mogą już w pełni korzystać z poszerzonego przejścia pod torami na ul. Racławickiej. Pod koniec roku otwarty został również przejazd pod zbudowanym w znacznie wyższej i szerszej wersji wiaduktem na ul. Łokietka, gdzie mieszczą się obecnie zarówno dwa pasy ruchu, jak i chodniki. Na docelową nawierzchnię i organizację ruchu czeka jeszcze wiadukt na ul. Prądnickiej.

Cztery tory na estakadach

Po drugiej stronie stacji Kraków Główny zdecydowanie największą zmianą są estakady kolejowe pomiędzy ulicami Kopernika, Grzegórzecką i Miodową. Ich konstrukcja jest już w pełni gotowa, teraz czas na układanie torów, montaż słupów i sieci trakcyjnej czy elementów sterowania ruchem. W pierwszej kolejności ma zostać oddany do użytku drugi tor. Po pozostałych dwóch pociągi będą mogły pojechać dopiero wówczas, gdy zakończy się remont zabytkowej części wiaduktu nad ul. Grzegórzecką, co okazało się bardzo problematyczne.

Dopiero po zakończeniu prac możliwe będzie zagospodarowanie terenów pod obiektami, co będzie ogromną zmianą dla przestrzeni miasta.

Dużą zmianę może przynieść również to, że na jednym z trzech budowanych mostów, oprócz toru kolejowego, zmieści się również część dla pieszych i rowerzystów. Z okolic ul. Halickiej będzie można przejechać bezpośrednio w rejon przystanku Kraków Zabłocie, a docelowo, gdy zostanie zagospodarowany teren pod łącznicami kolejowymi, aż do ulicy Wielickiej.

Windą na peron w Płaszowie

Modernizacja stacji Kraków Płaszów przyniosła wykonawcy sporo problemów, choćby ze względu na konieczność wzmacniania gruntu i znaleziska archeologiczne. Po dłuższej przerwie prace w tym miejscu mają teraz przyspieszyć. Obok budowy nowych przystanków na Grzegórzkach i Złocieniu przebudowa stacji w Płaszowie będzie jedną z największych zmian z punktu widzenia pasażerów. Oprócz nowych, wyższych peronów zyskają oni m.in. przejście podziemne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Duże zmiany na Złocieniu

W Prokocimiu i Bieżanowie pasażerowie częściowo korzystają już z nowej infrastruktury. Gotowe są już oba perony przystanku Kraków Prokocim i jeden peron na stacji Kraków Bieżanów. Dalej na wschód powstaje nowy przystanek Kraków Złoceń. W niedługim czasie ma też zostać udrożniony przejazd ulicą Złocieniową, pod nowym mostem na Serafie. Most ten będzie pełnił również rolę przejścia podziemnego pomiędzy peronami nowego przystanku, z którego będą mogli korzystać mieszkańcy Złocienia i Bieżanowa. Modernizacja krakowskiej linii średnicowej to największy projekt unijny w mieście. Miliardowa inwestycja jest współfinansowana w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.