Pociągi wracają do Zakopanego, ale nie do centrum

Zdjęcie ilustracyjne fot. pixabay.com

25 czerwca wracają pociągi na modernizowaną trasę Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Z powodu przebudowy stacji w Zakopanem dla obsługi pasażerów przygotowana będzie tymczasowa stacja na Spyrkówce w rejonie ul. Chyców Potok.

PKP Intercity uruchomi średnio siedem połączeń na dobę do Zakopanego. Pasażerowie skorzystają z łatwiej dostępnych oraz wygodniejszych stacji i przystanków na modernizowanej trasie Kraków – Zakopane.

To już kolejny sezon, w którym połączenia wracają tylko na okres szkolnych przerw. PKP PLK tłumaczą, że inwestycje na jednotorowej linii kolejowej do Zakopanego prowadzone są etapami, by w sezonie letnim i zimowym umożliwić podróżnym bezpośredni dojazd koleją pod Tatry.

Przebudowa stacji Zakopane

Latem na stacji Zakopane kontynuowane będą prace budowlane. Poprzedziły je roboty przygotowawcze rozpoczęte w marcu. Rozebrano już istniejące elementy, m. in. sieci trakcyjnej, linii energetycznych, oświetlenia, urządzeń automatyki. Jednocześnie wykonywana jest rozbiórka torów i peronów, by wybudować nowe.

Po przebudowie zakopiańska stacja kolejowa zapewni oczekiwany poziom obsługi podróżnych. Zamiast dotychczasowych trzech, będą cztery wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Nowe obiekty będą dłuższe, dzięki temu przewoźnicy zyskają możliwość swobodnego planowania postojów na stacji Zakopane, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych. Komfort zwiększą nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowania oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowe tory i urządzenia sterowania ruchem na stacji usprawnią obsługę połączeń dalekobieżnych i regionalnych.

Zastępcza stacja zapewni dojazdy w góry podczas prac

Szeroki zakres prac na stacji Zakopane wymagał przygotowania stacji tymczasowej. W Zakopanem, na Spyrkówce – w rejonie ul. Chyców Potok, przygotowana zostanie tymczasowa stacja dla podróżnych. Będą kasy biletowe, poczekalnia, toalety, schody i dojścia oraz oznakowanie i tablice informacyjne.

Od 25 czerwca do 31 sierpnia na tymczasowej stacji do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni PKP Intercity, którzy udzielają potrzebnych informacji.

PLK zapowiadają, że zapewniona będzie komunikacja z centrum miasta, poprzez utworzenie parkingu oraz postoju dla taxi, taxibusów i busów. Takie rozwiązanie zostało wypracowane w porozumieniu z Urzędem Miasta Zakopane i z przewoźnikami.

W przyszłym roku koniec

Prace na kolejowej zakopiance przewidziano do 2023 r. W efekcie czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci się do ok. dwóch godzin. – Ważnym efektem inwestycji będą lepiej dostępne dla wszystkich stacje i przystanki. Latem pasażerowie skorzystają już z 21 lepiej przygotowanych obiektów na odcinku między Skawiną a Zakopanem – zapowiada Dorota Szalacha z PLK.

News will be here