Pociągi wróciły do Zakopanego. Tym razem nie na chwilę

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Od piątku wznowione zostały bezpośrednie połączenia kolejowe na Podhale. PKP PLK informują, że zasadnicze prace przy modernizacji linii kolejowej zostały zakończone.

Inwestycja na jednotorowej linii kolejowej do Zakopanego była realizowana etapami. Na okresy świąt, ferii czy wakacji ruch był przywracany, po czym ekipy wracały do prac. Tym razem jest inaczej – kolejarze zakończyli zasadnicze prace przy ostatnim etapie, co oznacza koniec utrudnień dla pasażerów.

Od 22 grudnia komfort w przejazdach kolejową zakopianką zwiększyły kolejne obiekty dla  podróżnych. Do 28 zmodernizowanych oraz nowych stacji i przystanków dołączyły: Biały Dunajec i Zakopane. Dostępność do kolei ułatwią również dodatkowe punkty zatrzymywania się pociągów: Bańska Niżna, Poronin Misiagi i Chabówka Stadion. Podobnie jak na zmodernizowanych dotychczas oraz nowych obiektach wyższy poziom obsługi podróżnych zapewniły nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zrealizowano już zasadniczą część robót, umożliwiającą przed Świętami wznowienie ruchu kolejowego i dojazd pociągiem do końcowej stacji Zakopane.

Łącznica skróciła podróż

Sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zapewnia m.in. ponad 100 km zmodernizowanych torów, 130 nowych rozjazdów, 300 obiektów inżynieryjnych, tj. mostów, przepustów oraz nowa łącznica kolejowa w Chabówce.

Łącznica w Chabówce jest istotnym elementem inwestycji, który wpłynął na czas przejazdu koleją na jednotorowej trasie. Ten dodatkowy odcinek toru wyeliminował konieczność zmiany kierunku jazdy i skrócił czas podróży do Zakopanego o blisko 15 minut.

Dokończą wiosną

Dzięki inwestycji pasażerowie szybciej dojadą na Podhale, m.in. z Trójmiasta, Warszawy i z Krakowa. Podróż najszybszym pociągiem ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmuje ok. 2 godzin i 30-40 min. Trasa jest przygotowana do prędkości jazdy pociągów – max. 100 km/h dla linii 97 Skawina - Sucha Beskidzka i 98 Sucha Beskidzka - Chabówka oraz max. 120 km/h dla linii 99 Chabówka - Zakopane.

Po zimowych podróżach, przy dogodniejszych warunkach pogodowych, dokończone będą pozostałe roboty, m.in. na stacji Zakopane. Obejmą one nawierzchnię na peronach, montaż wiat oraz prace wykończeniowe i porządkowe, których realizację uniemożliwiała obecna aura. Docelowo, m.in. po przeprowadzeniu wstępnej eksploatacji i dokończeniu prac na wiosnę, również okołotorowych (budowa dróg), najkrótszy czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego powinien wynosić ok. 2 godz.15 /20 minut.

Radykalne skrócenie czasu podróży pomiędzy Krakowem a Zakopanem będzie możliwe wówczas, kiedy wybudowana zostanie nowa linia zwana „Podłęże-Piekiełko”. Prace przy modernizacji istniejącej linii między Nowym Sączem a Chabówką już trwają, kolejnym krokiem ma być budowa nowego połączenia. Wówczas przejazd pomiędzy Krakowem i Zakopanem będzie możliwy w czasie ok. 90 minut.

News will be here

Aktualności

Pokaż więcej