Pozytywna atmosfera w pracy zmniejsza ryzyko zachorowania na depresję

Atmosfera w pracy jest kluczowa dla naszego samopoczucia/Zdj. ilustracyjne fot. pixabay.com

– Zmiana sposobu myślenia u pracodawców będzie wymagała czasu, ponieważ właściciele firm myślą głównie w kategoriach finansowych – przyznaje prof. Dorota Węziak-Białowolska z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Wydziału Filozoficznego UJ, autorka badania „Klimat organizacyjny a zdrowie psychiczne oraz dobrostan w życiu i w pracy”.

Są naukowe dowody na to, że atmosfera w pracy przekłada się na zdrowie pracowników, szczególnie to psychiczne. Socjologowie dowiedli, że przyjazny klimat i atmosfera w pracy mogą ograniczyć ryzyko chorób i zaburzeń psychicznych osób zatrudnionych.

Wnioski?

Jak wynika z konkluzji przeprowadzonych obserwacji, osoby, które dobrze się czują w miejscu pracy, są skuteczniejsze w działaniu i rzadziej biorą tzw. l4. – W konsekwencji generują niższe koszty. Rozkojarzony pracownik może powodować straty finansowe nawet kilka razy większe niż gdyby w ogóle nie było go w pracy – dodaje badaczka z UJ w rozmowie z LoveKraków.pl.

Badanie pod kierunkiem krakowskich naukowców wykazało, że znaczący wpływ na zdrowie psychiczne ma także zaufanie okazywane pracownikowi oraz szacunek i docenienie wysiłków wkładanych w pracę.

Co więcej, nie jest to jedynie kwestia systemu nagradzania. Na pracowników silnie wpływają również pochwały po dobrze wykonanym zadaniu.

– Właściwy klimat w pracy, czyli wsparcie, równe traktowanie, zaufanie czy szacunek będą sprzyjały wyższej efektywności pracy oraz przekładały się na to, co dla biznesu jest najważniejsze – tłumaczy prof. Węziak-Białowolska.

Z kolei zatrudnieni, u których pojawiają się objawy pogorszenia zdrowia psychicznego, są bardziej roztargnieni, a co za tym idzie – mniej wydajni.

Socjolog dodaje, że na pracowników wpływa wiele bodźców, które z perspektywy menadżera mogą wydawać się niewielkie. Są to m.in. docenianie i wspieranie w pracy, unikanie dawania zadań, które nie mają sensu – członkowie zespołów bardzo szybko to wyłapują. Wtedy powierzone zadania chętnie wykonują, doświadczając satysfakcji z osiąganych wyników.