Ministerstwo Infrastruktury we współpracy z Politechniką Krakowską, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów oraz Politechniką Częstochowską rozpoczyna prace nad stworzeniem koncepcji systemu ważenia pojazdów w ruchu.
Projekt badania został opracowany w ramach programu „Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków”. Badanie ma zostać zrealizowane w przeciągu trzech lat. Jego wartość to ponad 7,6 mln zł.
Jak wyglądał proces zaangażowania uczelni we współpracę z MI? – Politechnika Krakowska, z racji swojego dużego doświadczenia w zakresie badań wpływu infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo i warunki ruchu oraz modelowania systemów transportowych i potoków ruchu, została zaproszona do konsorcjum kierowanego przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów – przekazał nam prof. PK Mariusz Kieć, który nadzoruje projekt z ramienia Politechniki Krakowskiej.
Zapytany o to, które ulice w Krakowie, Małopolsce będą objęte badaniem, prof. Kieć przyznaje, że na tym etapie trudno wskazać, które odcinki dróg i gdzie będą objęte pracą systemu. Jednak, jak dodaje, należy pamiętać, że system powinien obejmować całą sieć dróg w Polsce.
„Geostrateg”. Cel projektu
Precyzyjny system ważenia pojazdów ma przyczynić się do ochrony sieci drogowej przed przyspieszoną degradacją spowodowaną przez przeciążone pojazdy. Wpłynie też na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, dla którego zbyt ciężkie pojazdy stanowią znaczne zagrożenie m.in. przez wydłużoną drogę hamowania, gorszą stabilność podczas manewrów, możliwość uszkodzenia ogumienia i elementów zawieszenia pojazdu.
Natomiast lepsza ochrona infrastruktury drogowej pozwoli obniżyć koszty utrzymania i naprawy dróg. Na poprawie bezpieczeństwa i wsparciu konkurencyjności skorzystają więc również kierujący pojazdami oraz firmy transportowe. Automatyczny monitoring wagi aut przyczyni się też do poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw, realizujących przewozy zgodnie z przepisami prawa.
– Politechnika Krakowska będzie odpowiedzialna za analizę udziału pojazdów przeciążonych i ich wpływu na degradację infrastruktury drogowej, identyfikację czynników wpływających na rozmieszczenie stacji ważenia pojazdów w ruchu w zakresie czynników drogowo-ruchowych i społecznych oraz opracowanie wielokryterialnej metody wyboru miejsc lokalizacji stacji ważenia pojazdów w ruchu – wyjaśnia prof. Kieć.
Wynikiem przeprowadzonych badań będzie opracowanie koncepcji i wymagań systemu ważenia pojazdów w ruchu o wysokiej dokładności i stabilności pomiaru, a także pilotażowe wdrożenie badawczej wersji systemu. Wdrożenie to będzie obejmowało trzy stanowiska drogowe, umożliwiające pomiar nacisku osi na drogę i masy całkowitej, bez potrzeby zatrzymywania pojazdu.