Rektor Politechniki Krakowskiej wybrany. Zaskoczeń nie było

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Prof. Andrzej Szarata rektorem Politechniki Krakowskiej na kadencję 2024-2028. Jedyny kandydat w czwartkowych wyborach zdobył 57 na 59 głosów elektorów.

Prof. Andrzej Szarata będzie kontynuował misję, rozpoczętą 12 maja 2023 roku, gdy objął funkcję rektora po uzupełniających wyborach zarządzonych po śmierci dotychczasowego rektora PK, prof. Andrzeja Białkiewicza. Wyboru w czwartek dokonało Uczelniane Kolegium Elektorów, złożone z przedstawicieli wszystkich grup pracowników, studentów i doktorantów uczelni. Podczas wyborów obecnych było 59 z 60 elektorów, a kandydaturę prof. Szaraty poparło 57.

– Dziękuję społeczności Politechniki za zaufanie, którym mnie ponownie obdarzyła. To honor i ogromne zobowiązanie stać na czele uczelni z takimi tradycjami i dorobkiem – mówi prof. Szarata. – Moim nadrzędnym celem będzie nadal budowanie wspólnoty akademickiej, w której każdy dobrze się czuje i rozwija swoje talenty, także dla dobra wspólnego, jakim jest nasza Politechnika.

Rektor PK nie kryje przy tym, że ma wiele planów na nową kadencję.

– Koncentrują się m.in. na rozwoju naukowym, nowoczesnym kształceniu, szerokiej współpracy z ośrodkami zagranicznymi, a także dalszych inwestycjach m.in. w infrastrukturę badawczą, bazę mieszkaniową dla studentów i rewitalizację naszych kampusów – zdradza. – Chcemy utrzymać wysokie kategorie naukowe w ewaluacji i mamy ambicje, by Politechnika Krakowska znalazła się wkrótce w gronie uczelni badawczych. Nowe przestrzenie laboratoryjne planujemy w Czyżynach i przy ul. Warszawskiej, duże remonty przejdą nasze akademiki. Jeszcze mocniej postawimy na unowocześnienie naszych systemów informatycznych, co usprawni zarządzanie uczelnią. Jeszcze szerzej chcemy współpracować z otoczeniem gospodarczym, akademickim i samorządowym, a także zacieśnić więzi z naszymi wychowankami. Będziemy też jeszcze mocniej wspierać rozwój pracowników i studentów, szczególnie liderów nauki i dydaktyki.

Kim jest rektor PK

Prof. Andrzej Szarata urodził się w 1975 r. w Krynicy-Zdroju. Jest absolwentem I Liceum Ogólnokształcącego w Nowym Sączu. W 1999 r. ukończył Wydział Budownictwa Politechniki Śląskiej w Gliwicach (kierunek: budowa dróg i autostrad). W październiku 1999 r. rozpoczął pracę na stanowisku asystenta naukowo-dydaktycznego w Instytucie Inżynierii Drogowej i Kolejowej Politechniki Krakowskiej.

W 2006 r. obronił na Wydziale Inżynierii Lądowej PK pracę doktorską pt. „Ocena efektywności funkcjonalnej parkingów przesiadkowych (P+R)”. Stopień doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie transport nadała mu w 2014 r. Rada Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej. Tytuł profesora uzyskał w 2020 r. Był kierownikiem Katedry Systemów Transportowych WIL PK. Od 1 września 2016 r. pełnił funkcję dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, a od 12 maja 2023 r. rektora Politechniki Krakowskiej.

Prof. Andrzej Szarata jest międzynarodowym ekspertem w obszarach transportu, systemów komunikacyjnych, modelowania podróży, efektywności funkcjonalnej rozbudowy infrastruktury transportowej, ze szczególnym uwzględnieniem modernizacji linii kolejowych i układu drogowego. Prowadzi badania dotyczące zachowań komunikacyjnych w obszarach zurbanizowanych, wykonuje prognozy ruchu na potrzeby rozbudowy dróg krajowych i wojewódzkich, a także analizy dokumentów planistycznych i strategicznych wielu polskich miast. Jako konsultant w dziedzinie transportu pracuje zarówno w kraju, jak i za granicą (Grecja, Dania, Niemcy, Ukraina, Stany Zjednoczone). Opracowywał modele transportowe polskich miast i regionów, m.in.: Wrocławia, Poznania, Gdańska, Rzeszowa, Warszawy, Krakowa, Kielc, województw mazowieckiego i małopolskiego. Jest współautorem modelu transportowego Salonik (Grecja). Realizował projekty transportowe (ponad 250), związane z badaniem efektywności funkcjonalnej inwestycji transportowych, w tym współfinansowanych przez UE, m.in. dotyczące rozbudowy systemu drogowego i tramwajowego w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie, Olsztynie i Krakowie, a także projekty rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce, studium wykonalności Kolei Dużych Prędkości w Polsce itp. Kierował pracami konsorcjum (z Politechniką Krakowską jako liderem), które jako pierwsze w Polsce opracowało metodykę tworzenia planu transportu publicznego (na przykładzie województwa małopolskiego) oraz opracowało metodykę prowadzenia badań ruchliwości w Krakowie w 2013 r. i wykonało Warszawskie Badanie Ruchu w 2015 r.

Od 2019 r. jest głównym konsultantem w pracach nad budową modelu transportowego Polski, prowadzonych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jest też członkiem wielu prestiżowych gremiów naukowych i doradczych.

Prywatnie ma żonę i syna. W wolnych chwilach zajmuje się modelarstwem i stolarstwem, regularnie uprawia sport (bieganie i jazda na rowerze, zimą snowboard), uwielbia jazdę motocyklem, remontuje zabytkowy samochód i pasjami czyta kryminały. Posiada dyplom mistrzowski złotnika.