Rowerowe inwestycje 2022

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Czytając budżet na 2022 rok pod kątem inwestycji rowerowych można w wielu miejscach odczuć déjà vu. Znajdziemy tam sporo zadań, które zgodnie z wcześniejszymi założeniami miały być już gotowe. Ale są też nowości.

W budżecie przeznaczonym na rowerowe inwestycje zdecydowanie największą część zajmuje dofinansowanie dla PKP Polskich Linii Kolejowych na budowę rowerowej i pieszej części mostu kolejowego nad Wisłą. To aż 43 mln zł. W tej kwocie mieści się też przygotowanie dokumentacji potrzebnej do budowy połączenia pomiędzy kładką a Bulwarami Wiślanymi.

Nadrabianie zaległości

Być może dzięki kwocie 5,6 mln zł uda się doprowadzić do końca mocno opóźnioną budowę dróg dla rowerów na terenie dzielnicy Zwierzyniec: od klasztoru norbertanek na Salwatorze do istniejącego odcinka ścieżki przy moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta Krakowa. To łącznie prawie trzy kilometry.

Innym rozpoczętym, a niezakończonym zadaniem jest ścieżka wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej oraz dostosowanie do potrzeb rowerzystów tunelu łączącego ulice Brogi i Rakowicką. To kolejne 5,6 mln zł, które mają wystarczyć na zakończenie prac.

Nieco ponad 3 mln zł mamy wydać na budowę ścieżki rowerowej wzdłuż alei 29 Listopada na odcinku od Żelaznej do Opolskiej, a ponad 8,5 mln zł na budowę po wschodniej stronie, od ul. Żelaznej do ul. Woronicza.

Formalności

Nieco ponad 400 tys. zł miasto chce przeznaczyć na uzyskanie pozwolenia na budowę kładki pieszo-rowerowej łączącej Kazimierz z Ludwinowem. 370 tys. zł – na dofinansowanie PKP Polskim Liniom Kolejowym dokumentacji budowy kładki przy stacji Kraków Bonarka. 300 tys. zł – na pozwolenie dla budowy tunelowego przejścia pieszo-rowerowego pod torami kolejowymi, łączącego ul. Lotniczą z ul. Raciborskiego.

Na najpotrzebniejsze sprawy

Pewną niewiadomą jest kwota 3 milionów złotych zarezerwowana na dokumentację lub budowę ścieżek „w wybranych lokalizacjach miasta”. Urzędnicy mają przygotowaną długą listę najpotrzebniejszych rowerowych inwestycji, ale trudno na tym etapie dokładnie stwierdzić, które z nich uda się zmieścić w tej puli.

Mniejsze zadania

Łącznie ponad 200 tys. zł zapisano na projekt z budżetu obywatelskiego „Dolina Rudawy dla pieszych i rowerzystów”. Celem na przyszły rok jest m.in. budowa wyniesionego przejścia i przejazdu przez ul. Na Błonie oraz przygotowanie dokumentacji dla drugiego etapu. W jego ramach ma zostać przeprowadzony m.in. częściowy remont ul. Zygmunta Starego.

W przypadku ścieżki rowerowej w Przylasku Rusieckim na potrzebne formalności zarezerwowano 300 tys. zł. Pieszo-rowerowa ścieżka przez las w Toniach, pomiędzy ulicami Gaik i Jasnogórską, ma wpisaną kwotę 265 tys. zł.

Nad Bagrami planowany jest pumptrack za kwotę 250 tys. zł.

Nowością jest z pewnością kwota 50 tys. zł. na studium wykonalności proponowanej przez radnego Łukasza Wantucha miejskiej wypożyczalni rowerów pneumatycznych.

Razem z drogami

Zestawienie to nie uwzględnia fragmentów infrastruktury, które powstają w ramach dużych miejskich inwestycji. A w tym roku pod tym względem może się dziać sporo – zakończyć się mają m.in. budowa Trasy Łagiewnickiej i przebudowa ul. Igołomskiej. W obydwu przypadkach oddane zostaną długie odcinki nowych dróg dla rowerów.

News will be here