Rozbiórka archiwum ma się zacząć 12 kwietnia

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Urząd miasta ma już ekspertyzę techniczną dotyczącą zabezpieczenia i usuwania skutków katastrofy budowlanej wywołanej pożarem archiwum miejskiego. Została ona opracowana przez ekspertów Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.

Ekspertyza szczegółowo i kompleksowo określa zasady zabezpieczenia obiektów archiwum, a także kolejność i sposób wykonywania prac rozbiórkowych hali nr 1 i 2, uwzględniając przy tym ochronę dokumentów, które ocalały z pożaru.

Najpierw prokuratura

Rozpoczęcie prac rozbiórkowych, a tym samym wydobywania i zabezpieczenia dokumentów, poprzedzi decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Jej wydanie jest przewidywane na koniec bieżącego tygodnia lub początek tygodnia po świętach.

W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie konsultacyjne z Prokuraturą Okręgową, na temat działań związanych z rozbiórką budynków archiwum i zabezpieczeniem ocalałych dokumentów. Prokuratura zastrzegła sobie prawo wykonywania czynności śledczych do 10 kwietnia. Rozpoczęcie robót rozbiórkowych będzie więc możliwe od 12 kwietnia. Urząd Miasta prowadzi teraz działania związane z ustaleniem realizatora tych robót – tak, aby rozpocząć prace 12 kwietnia.

Etapy

Czas realizacji robót rozbiórkowych jest ściśle związany ze stanem oraz ilością ocalałych z pożaru dokumentów. W związku z tym prace rozbiórkowe będą etapowane, powiązane z wydobywaniem ocalałych dokumentów.

Wydobyte dokumenty zostaną posegregowane według możliwości ich ratowania i poddawania procesom zabezpieczającym. Wszystkie czynności w tym zakresie będą wykonywane pod nadzorem ekspertów – archiwistów Archiwum Narodowego i konserwatorów akt.

Co trzeba zrobić?

Na wniosek PINB, ZIM wyłonił wykonawcę kontroli stanu technicznego budynku administracyjnego archiwum, do którego dostała się woda podczas akcji gaśniczej. Miała ona na celu stwierdzenie, czy jest możliwe bezpieczne wejście do tego budynku. W kolejnym etapie ZIM – również na podstawie decyzji PINB – zlecił wykonanie wielobranżowej ekspertyzy w zakresie możliwości użytkowania budynku administracyjnego, wraz ze wskazaniem niezbędnych robót budowlanych do przywrócenia pełnej funkcjonalności obiektu. To opracowanie jest w trakcie realizacji – jego ostateczny wynik poznamy w maju.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Czyżyny
comments powered by Disqus