Skawina czeka na kolej

fot. PKP PLK

Na linii kolejowej łączącej Kraków ze Skawiną powstają nowe przystanki, a istniejące przechodzą gruntowną modernizację. Ukończenie tej inwestycji przyniesie dużą zmianę dla całej gminy, ale też dla południowego Krakowa.

Z punktu widzenia krakowian najbardziej widoczne są prace przy stacji kolejowej Kraków Bonarka. Widać tam już wyraźnie powstające nowe perony, a po obydwu stronach linii kolejowej wykonawca pracuje już nad budową kładki dla pieszych i rowerzystów.

Pasażerowie będą też mogli korzystać z przebudowanych peronów na przystanku Kraków Sidzina, a w Opatkowicach powstanie nowy przystanek, który znacząco skróci podróż do centrum miasta mieszkańcom okolicznych osiedli. Na tej samej linii kolejowej leży przystanek Kraków Swoszowice, który ma zostać przebudowany ze środków miasta, a obok niego powstanie parking Park&Ride wraz z przystankami autobusowymi.

Postępy w Skawinie

Prace przy modernizacji linii toczą się jednak również w Skawinie. Na terenie gminy powstanie nowy przystanek – Skawina Jagielnia – a stacje Skawina i Podbory Skawińskie zostaną przebudowane.

– W rejonie dworca w Skawinie w tym momencie modernizowany jest jeden peron i powstają dwa przejścia podziemne. Trwają roboty przy budowie nowych torów i sieci trakcyjnej. Wykonawca wymienia również wszystkie elementy odpowiedzialne za prowadzenie ruchu pociągów: kable, system sterowania ruchem, rozjazdy itp. – wylicza Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Prace budowlane trwają także w położonych dalej na południe Podborach Skawińskich. Wykonawca rozpoczął wymianę torów i budowę jednego z peronów na modernizowanej stacji kolejowej.

Gmina robi swoje

Skawina pokłada bardzo duże nadzieje w transporcie kolejowym i całą swoją transportową strategię opiera właśnie na linii kolejowej. Chodzi nie tylko o centrum miasta, gdzie remontowany jest budynek dworca, a w jego sąsiedztwie kończy się budowa parkingu Park&Ride, który wraz z przystankami autobusowymi będzie pełnił funkcję głównego węzła przesiadkowego.

Infrastruktura ułatwiająca przesiadanie się z różnych form transportu do pociągu powstaje lub jest planowana także w innych miejscach – tak by łatwo można było dojechać do przystanków np. w Woli Radziszowskiej, Radziszowie, Jaśkowicach czy Zelczynie i kontynuować podróż do Krakowa pociągiem.

Rzecznik prasowy Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie Marcin Kozielski zwraca uwagę, że elementem tego systemu jest również infrastruktura dla rowerzystów. – Budujemy siedem kilometrów ciągów pieszo-rowerowych, które pozwolą sprawnie dojechać na stację i przesiąść się do pociągu. Przewidziane są też zadaszone i monitorowane parkingi rowerowe, by bez obaw można było tam pozostawić swój rower – stwierdza.

Trzy inwestycje tworzą całość

Podobnie jak w przypadku innych prowadzonych przez PLK inwestycji, poszczególne fragmenty remontowanej trasy będą gotowe wcześniej, ale największą zmianę pasażerowie ze Skawiny odczują w 2021 roku, kiedy zakończy się cała inwestycja. Na to, by podróż do Krakowa trwała tylko kilkanaście minut, składają się też dwie inne duże kolejowe inwestycje. Pierwsza to zakończona już budowa łącznicy, wraz z przystankami Kraków Podgórze i Kraków Zabłocie, a druga – modernizacja linii średnicowej, dzięki której między Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi będą kursować po czterech, a nie dwóch torach, co znacząco poprawi przepustowość linii.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Łagiewniki-Borek Fałęcki Swoszowice Podgórze Duchackie
comments powered by Disqus