Ślad węglowy – dlaczego powinieneś wiedzieć co to jest?

Wszystko, co jest wytwarzane, działalność człowieka generuje ślad węglowy (CO2) czyli sumę emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez daną osobę, organizację, wydarzenie lub produkt, jest rodzajem śladu ekologicznego i odzwierciedla jak duży wpływ na środowisko będzie miało dane działanie.

W Europie funkcjonuje obecnie system handlu emisjami tzw. EU ETS tworzący wspólnotowy rynek uprawnień do emisji dwutlenku węgla (CO2). Obowiązuje on obecnie na rynku energetycznym. Jednak z uwagi na dążenie Unii Europejskiej, w tym Polski do osiągnięcia neutralności klimatycznej, czyli zniwelowanie do zera naszego negatywnego wpływu na środowisko redukcja śladu węglowego będzie następować także w innych dziedzinach niż energetyka. Ślad węglowy będziemy mogli zobaczyć na opakowaniach produktów spożywczych, liczony będzie i już jest dla cyklu życia sprzętu AGD i RTV, w budownictwie i wielu innych sektorach.

Ślad węglowy jest już także liczony przez korporacje i duże spółki, które od 2024 roku będą musiały go raportować, tak jak raportują teraz swoje wyniki finansowe. Liczą go także liczne miasta europejskie, w tym Kraków. W Krakowie stosujemy do tego standardy międzynarodowe i raportujemy nasze wyniki do Komisji Europejskiej. Dzięki temu wiemy w jakim jesteśmy obecnie miejscu i co musimy zrobić, żeby skutecznie dążyć do neutralności klimatycznej. Możemy także liczyć na udział w projektach europejskich, które wesprą te działania.

Całkowite liczenie śladu węglowego pozwala także w Krakowie na pokazanie wyników obliczeń dla poszczególnych sektorów np. transportu. W tym roku, w ramach Tygodnia Zrównoważonej Mobilności pokazaliśmy jaki ślad węglowy w Krakowie generuje ruch samochodowy, a jaki komunikacja miejska. Dzięki temu wiemy, że wybór komunikacji miejskiej w Krakowie to aż 7-krotnie mniejszy ślad węglowy. Liczba ta została odzwierciedlona na bilecie komunikacji miejskiej, co oznacza, że Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które ma bilet KKM ze śladem węglowym. Warto podkreślić, że tak niska emisja dwutlenku węgla w komunikacji miejskiej to rezultat wieloletnich inwestycji w krakowski tabor, który jest nowoczesny i ekologiczny. Po Krakowie jeździ już 100 autobusów elektrycznych, pojazdy hybrydowe i z panelami solarnymi na dachach. Kraków jest miastem, w którym pasażerowie mają dziś do dyspozycji wyłącznie zero i niskoemisyjne autobusy – komentuje Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

W Krakowie codziennie w komunikacji miejskiej odbywa się ponad milion przejazdów. Teraz wiemy, że wszystkie osoby, które wybrały tramwaj lub autobus generują aż 7-ktornie mniejszy ślad węglowy, niż te, które jadą samochodem. Jeżdżący komunikacją miejską dbają zatem o jakoś powietrza w Krakowie, a tym samym o zdrowie nas wszystkich.

Emisja dwutlenku węgla odzwierciedlona w śladzie węglowym to na tyle ważny obecnie temat, że w Krakowie będą miały miejsce specjalne wydarzenia z tym związane. Już teraz zapraszamy do Krakowskiego Centrum Edukacji Klimatycznej, które przygotowuje szereg wydarzeń związanych ze śladem węglowym, jego liczeniem i pokazaniem, gdzie będzie to miało znaczenie. Zapraszamy też, żeby wytropić na mieście nasz klimatyczny tramwaj, na którym Lajkonik i Smok wawelski zachęcają do przerzucenia się na tramwaj – dodaje Ewa Całus, Pełnomocniczka Prezydenta Krakowa ds. edukacji klimatycznej.