Wszystko, co jest wytwarzane, działalność człowieka generuje ślad węglowy (CO2) czyli sumę emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez daną osobę, organizację, wydarzenie lub produkt, jest rodzajem śladu ekologicznego i odzwierciedla jak duży wpływ na środowisko będzie miało dane działanie.
W Europie funkcjonuje obecnie system handlu emisjami tzw. EU ETS tworzący wspólnotowy rynek uprawnień do emisji dwutlenku węgla (CO2). Obowiązuje on obecnie na rynku energetycznym. Jednak z uwagi na dążenie Unii Europejskiej, w tym Polski do osiągnięcia neutralności klimatycznej, czyli zniwelowanie do zera naszego negatywnego wpływu na środowisko redukcja śladu węglowego będzie następować także w innych dziedzinach niż energetyka. Ślad węglowy będziemy mogli zobaczyć na opakowaniach produktów spożywczych, liczony będzie i już jest dla cyklu życia sprzętu AGD i RTV, w budownictwie i wielu innych sektorach.
Ślad węglowy jest już także liczony przez korporacje i duże spółki, które od 2024 roku będą musiały go raportować, tak jak raportują teraz swoje wyniki finansowe. Liczą go także liczne miasta europejskie, w tym Kraków. W Krakowie stosujemy do tego standardy międzynarodowe i raportujemy nasze wyniki do Komisji Europejskiej. Dzięki temu wiemy w jakim jesteśmy obecnie miejscu i co musimy zrobić, żeby skutecznie dążyć do neutralności klimatycznej. Możemy także liczyć na udział w projektach europejskich, które wesprą te działania.
Całkowite liczenie śladu węglowego pozwala także w Krakowie na pokazanie wyników obliczeń dla poszczególnych sektorów np. transportu. W tym roku, w ramach Tygodnia Zrównoważonej Mobilności pokazaliśmy jaki ślad węglowy w Krakowie generuje ruch samochodowy, a jaki komunikacja miejska. Dzięki temu wiemy, że wybór komunikacji miejskiej w Krakowie to aż 7-krotnie mniejszy ślad węglowy. Liczba ta została odzwierciedlona na bilecie komunikacji miejskiej, co oznacza, że Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które ma bilet KKM ze śladem węglowym. Warto podkreślić, że tak niska emisja dwutlenku węgla w komunikacji miejskiej to rezultat wieloletnich inwestycji w krakowski tabor, który jest nowoczesny i ekologiczny. Po Krakowie jeździ już 100 autobusów elektrycznych, pojazdy hybrydowe i z panelami solarnymi na dachach. Kraków jest miastem, w którym pasażerowie mają dziś do dyspozycji wyłącznie zero i niskoemisyjne autobusy – komentuje Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
W Krakowie codziennie w komunikacji miejskiej odbywa się ponad milion przejazdów. Teraz wiemy, że wszystkie osoby, które wybrały tramwaj lub autobus generują aż 7-ktornie mniejszy ślad węglowy, niż te, które jadą samochodem. Jeżdżący komunikacją miejską dbają zatem o jakoś powietrza w Krakowie, a tym samym o zdrowie nas wszystkich.
Emisja dwutlenku węgla odzwierciedlona w śladzie węglowym to na tyle ważny obecnie temat, że w Krakowie będą miały miejsce specjalne wydarzenia z tym związane. Już teraz zapraszamy do Krakowskiego Centrum Edukacji Klimatycznej, które przygotowuje szereg wydarzeń związanych ze śladem węglowym, jego liczeniem i pokazaniem, gdzie będzie to miało znaczenie. Zapraszamy też, żeby wytropić na mieście nasz klimatyczny tramwaj, na którym Lajkonik i Smok wawelski zachęcają do przerzucenia się na tramwaj – dodaje Ewa Całus, Pełnomocniczka Prezydenta Krakowa ds. edukacji klimatycznej.