Strefa Czystego Transportu na terenie całego miasta. Najstarsze auta nie wjadą

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Jest już gotowy projekt uchwały rady miasta w sprawie Strefy Czystego Transportu. W porównaniu z propozycjami z czerwca największą różnicą jest objęcie ograniczeniami od razu całego miasta, ale jeszcze bardziej obniżono wymagania dotyczące emisji.

Strefa czystego transportu nie oznacza zakazu wjazdu na dany teren samochodem, ale ograniczenie wjazdu dla pojazdów emitujących najwięcej zanieczyszczeń. Wymogi dotyczą norm Euro i rodzaju paliwa. Kraków – zgodnie z zapisami wojewódzkiego Programu Ochrony Powietrza – musi do końca tego roku zdecydować o wprowadzeniu strefy, wiele zależy jednak od szczegółów – tego, jak duża ma być strefa, jakie pojazdy do niej nie wjadą i od kiedy.

Propozycja z czerwca nieaktualna

W czerwcu urzędnicy przedstawili wyniki konsultacji społecznych w tej sprawie. Propozycja z ich strony była taka, by wprowadzić strefę w dwóch etapach, przy czym pierwszy dotyczyłby bardzo niewielkiego grona użytkowników. Zgodnie z tym planem, od 1 czerwca 2024 roku na teren wewnątrz drugiej obwodnicy (wewnątrz Alej Trzech Wieszczów, do al. Powstańców Śląskich) nie wjechałyby tylko pojazdy niespełniające normy Euro4 dla benzyny i Euro6 dla diesla i tylko te zarejestrowane po 1 stycznia 2023 roku. Dopiero od 2026 roku ograniczenia obowiązywałyby wszystkich samochodów niespełniających normy Euro4 dla benzyny i Euro6 dla diesla, na terenie wewnątrz czwartej obwodnicy (obwodnica autostradowa i droga S7).

Całe miasto, ale łagodniej

We wtorek miasto przedstawiło nową propozycję w tej sprawie. Dwa etapy mają zostać utrzymane, ale bez podziału na obszary. Nowe przepisy mają obowiązywać od razu na terenie całego Krakowa, również poza autostradą.

– Dążenie do objęcia SCT tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania, jak również faktu równości wszystkich mieszkańców wobec wprowadzanych zasad – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza – argumentują urzędnicy.

Od 1 lipca 2024

W pierwszym etapie zmian samochody zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. będą podlegały bardzo łagodnym ograniczeniom. Wystarczy spełniać normę Euro1 lub rok produkcji 1992 w przypadku benzyny i Euro2 lub rok produkcji 1996 w przypadku diesla.

Osoby rejestrujące samochód po 1 stycznia 2023 roku muszą już brać pod uwagę wyższe wymagania. Samochód benzynowy musi spełniać normę Euro3 lub być wyprodukowany co najmniej w 2000 roku, a diesel – Euro 5 lub rok produkcji 2010.

Od 1 lipca 2026

W drugim etapie wszystkie samochody osobowe poruszające się po Krakowie będą musiały spełniać przynajmniej normę Euro3 lub rok produkcji 2000 w przypadku benzynowych albo Euro5 lub rok produkcji 2008 w przypadku diesli. Wciąż jest więc mowa jedynie o samochodach prawie lub ponad 20-letnich. Są to też niższe wymagania niż te zapowiadane w czerwcu.

Dodatkowo, projekt uchwały przewiduje całą listę wyłączeń. Bezterminowy wjazd do SCT przewidziano m.in. dla pojazdów historycznych i pojazdów specjalnych. Bezterminowym wyłączeniem objęto też pojazdy, których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat. Zgodnie z ustawą, wyłączeniem objęte są również pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych.

Osobne zasady, ale według podobnego schematu, będą obowiązywać dla autobusów czy samochodów ciężarowych. Szczegóły można zobaczyć w galerii powyżej.

Nowe konsultacje

Przygotowany projekt przechodzi teraz ponowne konsultacje. Swoje zdanie można wyrazić do 10 października. Formularz jest dostępny TUTAJ.