Sylwestrowe odliczanie. Audiowizualne instalacje zastąpią huczne imprezy

W tym roku fot. JG
W tym roku miasto symbolicznie pożegna 2020 rok. Imprez nie będzie, w zamian za to w przestrzeni miejskiej pojawi się 11 artystycznych instalacji. O takiej formie zdecydowały względy bezpieczeństwa, w ten sposób KBF chce również pomóc artystom i branży eventowej.

– To będzie nietypowy Sylwester. Zdawaliśmy sobie sprawę, że sam pomysł może się podobać, ale i może być krytykowany. Ale jako marka miejska Kraków musimy walczyć o uwagę na rynku i podtrzymywać zainteresowanie. Taka jest też rola instytucji KBF działającej w branży spotkań i eventowej czy w środowiskach kulturalnych – mówił podczas posiedzenia komisji promocji i turystyki MichałZalewski, rzecznik KBF. – Środki na promocję lepiej przeznaczyć w taki sposób niż zaprzestać tego typu działań.

Rzecznik KBF dodaje: – Środki na promocję lepiej przeznaczyć w taki sposób niż zaprzestać tego typu działań. O Krakowie będzie głośno, o instalacjach będzie głośno. To też kwestia dająca nam przewagę konkurencyjną jako jednego z wielkich miast w Polsce. Inne miasta nie będą realizować koncertów, spektakli, widowisk i innych działań, w związku z tym mamy bardzo dużą przewagę, że się z tym komunikatem przebijemy.

Dwa dni ze sztuką

Tegoroczny Sylwester w Krakowie upłynie pod hasłem „Nowy Rok, nowa sztuka, nowe media”. Formuła wydarzenia była omawiana podczas czwartkowego posiedzenia komisji promocji i turystyki.

Artystyczne instalacje z podświetleniem, laserami i animacjami pojawią się m.in. na placu przed Collegium Novum, na Plantach, w Alei Róż czy Małym Rynku.

Główna instalacja – Brama Otwarta projektu Marii Niemojewskiej i Grzegorza Skórczewskiego – zostanie zlokalizowana na Rynku Głównym, przy Wieży Ratuszowej. Będą na niej wyświetlane zdjęcia i filmy sylwestrowych imprez organizowanych w minionych latach w Krakowie czy też życzenia nagrane przez mieszkańców.

Na placach i w alejach mają pojawić się projekty inspirowane gwiazdami, czasem słowami czy lampionami.

– Sylwester będzie wyglądał zupełnie inaczej niż w ubiegłych latach. Zabraknie koncertów i wielkich widowisk na miejskich placach. Decyzja, czy realizować Sylwestra była trudna i długo dyskutowana. Cel, który nam przyświecał, to zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom. Wydarzenie potrwa przez dwa dni. Nie realizujemy imprezy w grudniowy wieczór, rozpraszamy „punkt zero”, dzięki czemu minimalizujemy ryzyko gromadzenia się osób w jednym czasie – powiedział Zalewski.

Dlatego też instalacje będzie można zobaczyć od 31 grudnia do 1 stycznia. Ich montaż rozpocznie się tuż po Świętach, 27 grudnia.

Koszty

Rzecznik KBF przedstawił radnym pierwsze koszty związane z tegorocznym Sylwestrem. Koncepcja i nadzór artystyczny nad wykonaniem Bramy Otwartej to 10 tys. zł brutto, natomiast sam konkurs, w którym wyłoniono instalacje, to 100 tys. zł brutto.

Więcej o konkursie >>> Zamiast hucznych obchodów, spacer śladami artystycznych instalacji

- Każdy z artystów otrzyma po 10 tys. zł na realizację swojego projektu. Jeśli chodzi o koszty wykonania Bramy, ochrony instalacji w przestrzeni miejskiej i pozwolenia na umieszczenie ich w tej przestrzeni to środki, o których nie mogę konkretnie powiedzieć, bo trwa postępowanie przetargowe na zbudowanie Bramy – mówił Zalewski.

Podkreślił, że wszystkie środki przeznaczone na Sylwestra „wrócą na rynek”.

– Wrócą do branży eventowej, do ludzi, którzy w tej chwili nie realizują projektów koncertowych, do pracowników, którzy od kilku miesięcy czekają, by móc znowu działać – wyjaśnił Zalewski.

Inne propozycje

Chociaż miasto w tym roku przede wszystkim zaprasza na sylwestrowo-noworoczny spacer śladami krakowskiej sztuki, przygotowuje również inne propozycje. Mają się one pojawić na platformie Play Kraków.

– Dla osób, które nie będą zainteresowane spacerem po Krakowie, mamy inną ofertę, która znajdzie się na platformie Play Kraków. To będzie coś dla mieszkańców, którzy nie będą chcieli wychodzić z domu. To kilkadziesiąt projektów przygotowanych specjalnie na Sylwestra i Nowy Rok – podsumował Michał Zalewski.

comments powered by Disqus