Spośród ok. 76 tysięcy opraw oświetleniowych pod opieką ZDMK ok. 50 tys. to wciąż oprawy sodowe. Trzy przygotowywane obecnie projekty przyniosą w tej dziedzinie radykalną zmianę.
Od czasów, kiedy kilkanaście lat temu na ulicach Krakowa pojawiały się pierwsze ledowe latarnie, konieczność wymiany starych sodowych lamp stała się już oczywistością. Z punktu widzenia miasta korzyści z takiej wymiany są ogromne: to z jednej strony kwestia bezpieczeństwa użytkowników dróg i ich komfortu, a z drugiej – radykalna obniżka kosztów utrzymania oświetlenia ulicznego. To również zysk dla środowiska, związany z mniejszą emisją CO2. Problemem jest jednak skala wydatków potrzebnych na starcie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa ma w swoim zarządzie jeszcze ok. 50 tysięcy opraw sodowych i trudno byłoby jednorazowo znaleźć w budżecie kwotę potrzebną na ich wymianę.
Trzy źródła
Stąd starania ZDMK o korzystne formy sfinansowania takiej zmiany. Obecnie przygotowywane są trzy projekty, które łącznie pozwolą na wymianę 40 tysięcy opraw. W przyszłym roku rozpocznie się wymiana ponad 20 tysięcy sztuk w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Wymiana kolejnych 10 tysięcy planowana jest na rok 2026, w ramach projektu SMART EPC. Zakłada on nie tylko modernizację oświetlenia, ale również wdrożenie elementów Smart City. Kolejne 10 tysięcy opraw ZDMK chciałby wymienić dzięki pozyskaniu funduszy z Krajowego Planu Odbudowy i właśnie trwają analizy co do możliwości pozyskania tych funduszy.
– Chcemy wykorzystać każdą dostępną możliwość, by zdecydowanie przyspieszyć proces wymiany opraw sodowych. Każda taka zmiana to poprawa efektywności energetycznej i zmniejszenie kosztów utrzymania infrastruktury. Jeśli nasze plany uda się zrealizować, już w stosunkowo niedługim czasie na ulicach Krakowa zostanie tylko 10 tysięcy opraw do wymiany – zapowiada Magdalena Nowak-Obrzut, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
PPP z korzyścią dla wszystkich stron
Najistotniejszym elementem tego planu jest projekt modernizacji oświetlenia drogowego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inicjatywa ta pozwoli na kompleksowe zarządzanie projektem przez wybranego partnera prywatnego, który odpowiada zarówno za wykonanie, jak i finansowanie całego przedsięwzięcia.
W planie jest nie tylko sama wymiana opraw na bardziej nowoczesne i energooszczędne oprawy ledowe. To także instalacja dwóch tysięcy nowych słupów oraz modernizacja szaf zasilających.
– Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego pozwala nam na korzystne rozłożenie ryzyka pomiędzy miastem i partnerem prywatnym. Zyskujemy gwarancję wysokiej jakości wykonania i utrzymania infrastruktury, równocześnie minimalizując wydatki z budżetu. Partner będzie natomiast czerpał zyski z oszczędności energetycznych i potencjalnych usług dodatkowych. Zakładamy, że umowa zostanie podpisana jeszcze w tym roku – wyjaśnia dyrektor miejskiej jednostki.
Treści promocyjne. Partner akcji: Zarząd Dróg Miasta Krakowa