Tak wygląda logo Centrum Muzyki. Kosztowało kilkadziesiąt tysięcy złotych [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl
Identyfikacja wizerunkowa dla Centrum Muzyki kosztowała ponad 49 tys. złotych.

Samo logo jest bardzo muzyczne i minimalistyczne. Przedstawia dwie pięciolinie. Sygnet posiada wiele interpretacji: oddaje ciszę i dźwięk, może symbolizować układ widowni i orkiestry, a także literę „C”.

System identyfikacji wizualnej wraz logo Centrum Muzyki w Krakowie zostały opracowane przez agencję, która wygrała dwuetapowy konkurs zrealizowany przez Agencję Rozwoju Miasta Krakowa we współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej, Super Super Studio.

Znaczenie logotypu

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Super Super Studio: Krystian Berlak i Filip Zdrodowski - autorzy zwycięskiej koncepcji.

Sam podpis –
„Centrum Muzyki w Krakowie” – będzie miał zwiększony odstęp między słowami „w” oraz „Krakowie”. Pauza w zapisie nazwy Centrum ma w zamyśle autorów koncepcji nawiązywać do niesymetrycznego zapisu nutowego.

– Bardzo długo zastanawialiśmy się, jak połączyć coś, co jest efemeryczne i chwilowe, jak dźwięk, muzyka, doświadczenie czy emocje, które odczuwamy, obcując z nią, z czymś trwałym, stałym, jednostajnym - budynkiem, domem, który będzie jakimś rodzajem struktury, który tę muzykę i doświadczenia w sobie utrzymuje. Zaproponowaliśmy znak, który naszym zdaniem łączy oba te światy – podkreślił autor koncepcji Krystian Berlak.

Jak dodał, znak nawiązuje do nazwy centrum literą C, jest zbudowany z dwóch pięciolinii i opiera się na pewnej formie rozchodzenia się dźwięku, echa. Jest też formą zilustrowania tego, jak dźwięk rozbrzmiewa z ciszy oraz tego, jak dźwięk może w tej ciszy zanikać. Inspiracją dla twórcy była m.in. lokalizacja Centrum, które powstaje w Cichym Kąciku.

− Centrum Muzyki to inwestycja o strategicznym znaczeniu. Tworzymy miejsce, które jest nie tylko wyczekiwane przez całe środowisko muzyczne Krakowa, ale które będzie wizytówką Krakowa na arenie międzynarodowej, dlatego każdy detal, w tym identyfikacja wizualna, musi być przemyślany i dopracowany. Projektanci stanęli przed ogromnie ważnym zadaniem, aby stworzyć wizję, która odda wyjątkowy charakter tego miejsca – mówił podczas prezentacji wiceprezydent Krakowa Łukasz Sęk.

Dwuetapowy konkurs został zorganizowany przez Agencję Rozwoju Miasta Krakowa i miasto Kraków we współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej. Do pierwszego etapu wpłynęło 101 prac, spośród których jury wybrało finałową piątkę. W drugim etapie zwyciężyło Super Super Studio.

Muzyczne i minimalistyczne

Logo jest w opinii autorów jest najmocniejszym punktem tego konceptu. Jest bardzo muzyczne i minimalistyczne. Sygnet posiada wiele interpretacji: oddaje ciszę i dźwięk, może symbolizować układ widowni i orkiestry, a także literę 'C

– Cały system identyfikacji jest naprawdę skomplikowany, musi rozłożyć się absolutnie na wszystkie nośniki i przewidzieć z których będzie korzystało miasto i z których będzie korzystała instytucja, która powstaje. Logo jest częścią systemu. Jest dobrą, klasyczną konstrukcją, czasami nawet osadzoną w stylu retro. Natomiast to, w jaki zostało ono osadzone wizualnym kontekście i to, w jaki sposób została użyta typografia i palety kolorystyczne, tworzy absolutnie wyjątkowy odbiór. To jest plastyczne, świeże, nowoczesne, lekkie, a jednocześnie mocne i zapada w pamięć – mówi dla LoveKraków.pl Lena Pianovska, przewodnicząca konkursowego jury i członkini zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.

Centrum Muzyki w Krakowie, zlokalizowane przy Błoniach, w pobliżu Cichego Kącika, stanie się siedzibą dla miejskich orkiestr: Capelli Cracoviensis oraz Sinfonietty Cracovii oraz „domem” dla podmiotów środowiska muzycznego. Obiekt będzie pełnił funkcję nie tylko przestrzeni koncertowej, ale także miejsca edukacji oraz współpracy krakowskiego i międzynarodowego środowiska muzycznego. Pierwsze koncerty w nowych przestrzeniach planowane są na sezon artystyczny 2026/2027.