TIER: Zmiany w e-hulajnogach są dobre, ale miasta powinny mieć większe uprawnienia

Nowe przepisy regulujące kwestię przemieszczania się na e-hulajnogach były koniecznością w dynamicznie zmieniających się realiach – tak o zasadach dotyczących użytkowników urządzeń transportu osobistego mówią przedstawiciele firmy TIER.

Od czwartku obowiązują nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ. Użytkownik takiego urządzenia powinien korzystać ze ścieżek rowerowych, a w sytuacji kiedy nie ma takiego pasa ruchu – musi wybrać jezdnię, a nie chodnik. Z ciągu dla pieszych może korzystać tylko, jeśli na sąsiedniej drodze dopuszczalna prędkość dla samochodów przekracza 30 km/h.

Przepisy to konieczność

Jak mówią przedstawiciele firmy TIER, niemieckiego operatora hulajnóg, która od maja oferuje swoje urządzenia w Krakowie, zmiany przepisów przyjęli z zadowoleniem. – Były one bardzo potrzebne w szybko zmieniających się realiach. Przede wszystkim wprowadzone zmiany pozwolą na zapewnienie użytkownikom większego bezpieczeństwa, a co za tym idzie także komfortu jazdy, czyli aspektu kluczowego dla TIER – podkreślają.

– Nowe przepisy to dobry krok na drodze edukacji, a także procesu zmiany sposobu myślenia na temat elektrycznych hulajnóg. Naszym celem jest też przekonanie do tej formy transportu również tych, którzy dotychczas z różnych powodów nie zdecydowali się z niej skorzystać, a ujednolicenie prawa z pewnością w tym pomoże – mówią.

Dodają, że jasne wytyczne dotyczące tego, gdzie i jak poruszać się na hulajnodze, a także instruujące, m.in. w zakresie parkowania i techniki jazdy pomogą operować w tkance miejskiej z poszanowaniem dla wszystkich uczestników ruchu – pieszych, rowerzystów czy kierowców samochodów.

Użytkownicy otrzymają klarowne informacje

– Wewnętrznie w TIER również podjęliśmy szereg działań mających na celu zapewnienie bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z naszych hulajnóg. Chcąc wypożyczyć pojazd za pomocą naszej aplikacji, użytkownik musi zapoznać się z serią ekranów instruktażowych, które można dostosować do przepisów obowiązujących w danym kraju lub mieście, aby dowiedzieć się, jak odpowiedzialnie korzystać z naszych hulajnóg i jak je parkować. Ponadto lokalne zespoły TIER codziennie pracują nad tym, aby zapobiec niewłaściwemu parkowaniu naszych e-hulajnóg, usuwając pojazdy, które stoją na drodze pieszych – komentują przedstawiciele operatora.

Mówią, że jeśli mieliby sugerować dalsze zmiany, z pewnością rozważyliby nadanie władzom miast większych uprawnień w zakresie regulowania lokalnego rynku.

– Niestety, w ostatecznym kształcie ustawy wykluczono przepis pozwalający operatorom podpisywać umowy na prowadzenie działalności z samorządami. Niezależnie od tego TIER proaktywnie występuje do każdego miasta o podpisanie umowy będącej porozumieniem w sprawie zasad współpracy i koegzystencji w mieście. Jest to nasz wymóg przed rozpoczęciem działalności w każdej nowej aglomeracji – zaznaczają.

News will be here