Zarząd dróg planuje wymianę torowiska na fragmencie ul. Franciszkańskiej i pl. Wszystkich Świętych. Chce to zrobić w przyszłym roku, jeszcze zanim zacznie się przebudowa skrzyżowania z ul. Piłsudskiego.
Chodzi nie o cały odcinek, a o łuki w rejonie skrzyżowania z ul. Bracką i pomnika Dietla. Torowisko w tym miejscu jest już mocno wyeksploatowane, a każdego dnia przejeżdżają tędy tysiące pasażerów.
Jak się dowiedzieliśmy, zarząd dróg chce przeprowadzić prace w tym miejscu w pierwszej kolejności, jeszcze zanim rozpoczną się dwie inne inwestycje planowane na pierwszej obwodnicy.
Wymiana łuków ma być zsynchronizowana z wymianą rozjazdów na torowisku przy filharmonii. W tym roku prace objęły część skrzyżowania, od strony ul. Zwierzynieckiej. Wraz z robotami w rejonie Brackiej wymienione zostaną rozjazdy od strony ul. Franciszkańskiej. A w ostatniej kolejności wykonawca zajmie się częścią od strony ul. Straszewskiego.
– Założenie jest takie, by zawsze możliwy był przejazd tramwajów w stronę Salwatora. Tak, by nie było potrzeby zamykania nowego torowiska na ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki, po zakończeniu trwającej tam jeszcze przebudowy – tłumaczy Krzysztof Wojdowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Skrzyżowania w kolejce
– Trzecią część skrzyżowania przy filharmonii zrobimy wówczas, gdy w 2025 roku będziemy przebudowywać węzeł przy Collegium Novum, co wymusi zamknięcie dla ruchu tramwajowego ul. Straszewskiego – zapowiada przedstawiciel jednostki.
To będzie już nie tylko wymiana, a całkowita przebudowa skrzyżowania ulic Piłsudskiego, Straszewskiego i Podwale. Inwestycja obejmie nie tylko samo skrzyżowanie, ale też odcinek ul. Straszewskiego (od przejścia dla pieszych przy przystanku Filharmonia) oraz Piłsudskiego (do przystanku Uniwersytet Jagielloński). Na tym fragmencie, podobnie jak w przypadku ul. Podwale, Dunajewskiego czy Basztowej, ruch samochodów będzie poprowadzony tylko w jednym kierunku, od ul. Piłsudskiego w stronę filharmonii. W przeciwnym kierunku dostępny będzie pas rowerowy, a tory tramwajowe zostaną przesunięte podobnie jak na wcześniejszych odcinkach.
– Dokumentacja projektowa jest już gotowa, staramy się o dofinansowanie tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Planujemy zrealizować to zadanie w 2025 roku – stwierdza Krzysztof Wojdowski.
Mniej pewni co do terminów urzędnicy są w przypadku drugiego ze skrzyżowań, przy teatrze Bagatela. To miejsce nie zostało przebudowane wraz z sąsiednimi ulicami w 2015 roku, czego pozostałością są m.in. kontrałuki na torowisku. – ZDMK jest na etapie odbioru dokumentacji projektowej. Planowana realizacja to 2025/2026 rok – czytamy w odpowiedzi na nasze pytania.