Zarząd dróg przygotowuje się do przebudowy torowiska u zbiegu ulic Piłsudskiego i Straszewskiego. Zmiany będą jednak dotyczyć nie tylko tramwajów.
O planach dotyczących przebudowy nie tylko samego skrzyżowania, ale też fragmentu w stronę Filharmonii, pisaliśmy w kwietniu, kiedy Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił przetarg na przygotowanie projektu.
To jedno z problematycznych miejsc na tramwajowej mapie miasta. Tramwaje muszą tu pokonywać bardzo ciasne łuki, co wpływa na płynność ruchu i ryzyko wykolejeń czy kolizji. Dodatkowo przejeżdżają przez kontrałuki, które są pozostałością po zakończonej w połowie 2015 roku przebudowy ulicy Podwale. W ramach tej inwestycji torowisko zostało przesunięte w stronę Plant, a pas służący wcześniej samochodom zwężono, pozostawiając w tym kierunku jedynie drogę dla rowerów. Miejsce połączenia dotychczasowego układu z nowym również utrudnia sprawny przejazd.
Kontynuacja
Teraz ruch jednokierunkowy ma obowiązywać również na kolejnym fragmencie, od ul. Piłsudskiego w stronę Filharmonii. W przeciwnym kierunku powstanie pas ruchu dla rowerów. Pas dla samochodów się nie zmieści, ponieważ również tutaj torowisko zostanie przesunięte w stronę Plant. Autobusy będą natomiast mogły kursować w obydwie strony, pasem wspólnym z tramwajami – podobnie jak na dalszym odcinku pierwszej obwodnicy.
Na stronie Zarządu Transportu Publicznego można już zobaczyć propozycje projektantów. Z mapy wynika, że przebudowa torowiska rozpocznie się na wysokości ulicy Smoleńsk. Zmiany w oznakowaniu obejmą jednak dłuższy odcinek – choćby dlatego, że trzeba dopasować skrzyżowanie przy Filharmonii do ograniczonej liczby relacji.
Na ul. Piłsudskiego największą zmianą będzie szerszy peron przystankowy dla tramwajów jadących w stronę Plant. Zmieści się na nim wiata przystankowa. Po przeciwnej stronie projektant zaproponował utrzymanie parkowania równoległego na chodniku, z pozostawieniem półtorametrowej przestrzeni dla pieszych.
Wyścig dwóch węzłów
Urzędnicy ZDMK zastrzegają, że projektowanie jest w trakcie, a do pierwszych propozycji projektantów zgłosili już swoje uwagi. Ostateczne rozwiązania mogą się więc różnić od tych widocznych na mapie.
Kiedy opisane tu zmiany wejdą w życie? Może się okazać, że jeszcze przed czerwcem przyszłego roku. – Mamy w ramach rządowych środków związanych z organizacją igrzysk europejskich możliwość wykonania jednego z dwóch węzłów: albo przy Teatrze Bagatela, albo przy Piłsudskiego. Ten, który będzie szybciej gotowy, chcielibyśmy zrealizować przed igrzyskami. Na tę chwilę wiele wskazuje na to, że Piłsudskiego może być szybciej – zapowiada Michał Pyclik, rzecznik prasowy ZDMK.