Trzy skargi w sprawie strefy czystego transportu. Wojewoda ma miesiąc

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Do urzędu wojewódzkiego wpłynęły do tej pory trzy interwencje dotyczące uchwały rady miasta o wprowadzeniu strefy czystego transportu.

Rada miasta podjęła decyzję o utworzeniu strefy w minioną środę. Jak mówi nam Joanna Paździo, rzeczniczka prasowa wojewody, uchwała jeszcze formalnie nie wpłynęła do urzędu wojewódzkiego, ale prawdopodobnie stanie się to lada moment, ponieważ miasto ma na to siedem dni.

Od daty wpływu liczy się natomiast 30-dniowy okres, podczas którego urząd wojewódzki sprawdza uchwałę pod kątem formalnym. – W tym przypadku jest tak, że jeszcze zanim uchwała wpłynęła, otrzymaliśmy trzy interwencje w tej sprawie. Na razie jeszcze nie mogę powiedzieć nic o ich treści, zapoznają się z nimi prawnicy – stwierdza Joanna Paździo. – Niezależnie od zawartości tych pism, my prowadzimy ocenę nadzorczą, jak w przypadku każdej uchwały samorządowej. Nie sprawdzamy strony merytorycznej, tylko zgodność z przepisami – precyzuje przedstawicielka wojewody.

Interwencje wpłynęły od osób fizycznych. Praktyka jest taka, że urząd wojewódzki zwraca się w takich przypadkach z prośbą o odniesienie się do sprawy do organu, który podjął uchwałę. Jeśli wojewoda nie uchyli całości lub części jej zapisów, przeciwnikom wprowadzenia strefy pozostaje jeszcze możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego.

Zarząd Transportu Publicznego na tym etapie nie komentuje sprawy. – Na razie nie znamy treści tych skarg, więc trudno odnieść się merytorycznie. Czekamy na więcej informacji – mówi nam Łukasz Franek, dyrektor ZTP.

Dwa etapy

Zgodnie z podjętą uchwałą, strefa ma obejmować cały obszar Krakowa i ma być wprowadzania w dwóch głównych etapach. Od 1 lipca 2024 roku zakaz poruszania się po Krakowie ma obowiązywać tylko najstarsze samochody – te, które nie spełniają normy Euro1 lub roku produkcji 1992 w przypadku samochodów benzynowych oraz Euro2 lub roku produkcji 1996 dla samochodów z silnikiem diesla. Drugi etap ma wystartować 1 lipca 2026, z wymogiem na poziomie Euro3 lub roku produkcji 2000 dla benzyny oraz Euro5 lub roku 2010 dla diesla. Wyższe wymagania mają natomiast już wcześniej obowiązywać samochody nowo rejestrowane. Te, które będą rejestrowane od marca przyszłego roku, muszą już spełniać wymogi z drugiego etapu wprowadzania strefy.

Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: