Miasto od marca realizuje postulaty i koncepcje zgłaszane podczas ubiegłorocznego Krakowskiego Panelu Klimatycznego, który stał się forum dyskusji różnych grup społecznych. Dyskutowano wówczas o tym, jak powinna być realizowana polityka w zakresie ochrony środowiska.
32 rekomendacje, które wówczas powstały, stały się podstawą kampanii “Kraków w dobrym klimacie”. W jej ramach realizowane są wydarzenia i działania, które z jednej strony bezpośrednio wpływają na poprawę bieżącej sytuacji, z drugiej zaś mają charakter edukacyjny i uświadamiający w różnych aspektach codziennego życia.
Zimą segregujeMY,
Zimą Kraków postawił więc na efektywne gospodarowanie odpadami, ucząc mieszkańców m.in. jak właściwie segregować śmieci, jak dać używanym przedmiotom drugie życie i gdzie oddać zużyte elektroodpady lub niepotrzebne meble. 14 lutego, specjalnie zaprojektowane Ekopudełko, zostało ustawione na skwerze przed urzędem, , gdzie mieszkańcy przynosili elektrośmieci otrzymując w zamian zielone rośliny. Pudełko jest przygotowane do przyjęcia: zużytych baterii, płyt CD, żarówek, małej elektroniki w tym telefonów komórkowych czy ładowarek. Naukę utylizacji odebrali także uczniowie szkół podstawowych rozlokowanych w każdej dzielnicy miasta, którzy w okresie walentynkowym zbierali w szkole elektroodpady i przekazywali je do pojazdów Elektrobrygady MPO. W zamian za zebrane elektrośmieci do rąk krakowian trafiło 10 tysięcy roślin.
a wiosną sadziMY
Wchodząc w okres wiosenny, Kraków ruszył z kolejnymi działaniami na rzecz klimatu, inicjowanymi w formie przedłużonego Dnia Ziemi, który aktywnie celebrowany był przez cały tydzień w specjalnie przygotowanej strefie przy Alei Róż. Można było tu wziąć udział w warsztatach kulinarnych w konwencji zero-waste, w grach ekologicznych, czy dowiedzieć się więcej o zwycięskich projektach młodzieżowego hackatonu “Youth Krak Hack. W dobrym klimacie!”
W tym czasie także, w ręce uczniów krakowskich podstawówek trafiło aż 5,5 tysiąca sadzonek różnokolorowych kwiatów. To zapowiedź działań, których kontynuacją będzie zaproszenie do współpracy wszystkich mieszkańców. Do ogrodów, parków i na skwery miejskie, gdzie krakowianie poznają mapę terenów zielonych i rekreacyjnych, dowiedzą się jak wspólnie z sąsiadami założyć ogród kieszonkowy, czy jak zazielenić dach własnego budynku - zapowiadają pracownicy Zarządu Zieleni Miejskiej.
Jeszcze w maju do TAURON Areny Kraków wróci z kolei Wielka Lekcja Ekologii. W najbliższy poniedziałek, 16 maja, jednostki i spółki miejskie, a także inne podmioty współpracujące, zaprezentują swoje pomysły i narzędzia, wspierające osiągnięcie neutralności klimatycznej. Nie zabraknie więc nowoczesnych urządzeń czyszczących MPO, okazji do otrzymania sadzonek łąki kwietnej, warsztatów edukacyjnych i prelekcji dotyczących racjonalnego wykorzystywania zasobów wodnych. To też możliwość spotkania z doradcami energetycznymi, którzy wytłumaczą zawiłości programów dotacyjnych dotyczących termomodernizacji i walki ze smogiem. Organizatorzy zapraszają także na gry i zabawy ekologiczne dla dzieci oraz szereg innych atrakcji dla mieszkańców w każdym wieku. Zapisy trwają na stronie www.krakow.pl.
O tym, że kampania przybiera różne, atrakcyjne formy, przekonać można się także w Kinie Kijów, gdzie w ramach Krakowskiej Akademii Klimatu trwają pokazy edukacyjno-filmowe, poruszające ważne tematy wpływu mody na środowisko oraz marnowania żywności. Najbliższe pokazy zaplanowane są na 11 maja, a następny - 8 czerwca.
Kolejne działania zaplanowane są także na lato i jesień, gdy edukacja skupi się na gospodarowaniu wodą, oraz na wiedzy o ekologicznym, zrównoważonym transporcie.
Wyróżniona skuteczność działań
Ekologiczne inicjatywy miejskie spotykają się nie tylko z lokalną aprobatą. Kraków, trafił na prestiżową listę “Europejskiej misji 100 neutralnych klimatycznie i inteligentnych miast do 2030 r.” Tym samym nasze miasto znalazło się w gronie takich metropolii, jak Dublin, Monachium, Paryż czy Lizbona, czyli miast, będących liderami w dążeniach do neutralności klimatycznej. Obecność w tym zestawieniu nie kończy się jednak na samych aspektach wizerunkowych. Inicjatywa, nadzorowana przez Komisję Europejską, ma do rozdysponowania na pomoc w transformacji blisko 400 milionów euro. To pieniądze, które zostaną dystrybuowane między 100 miast uczestniczących w projekcie na zadania związane z energią, budownictwem, gospodarką odpadami i transportem.