Premiery najciekawszych polskich filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych, powroty nagradzanych twórców, debiuty i nagroda za wkład w rozwój światowej kinematografii dla Piotra Dumały – tak w skrócie wygląda program 61. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Na żywo i online
Wydarzenie potrwa od 30 maja do 6 czerwca w krakowskich kinach i formule online.
– Tegoroczny KFF planujemy jako wydarzenie hybrydowe. Pokazy będą się odbywały w kinach i online. Filmy nie będą dostępne w formule VOD, ale w ramach festiwalowego kina – poszczególne seanse odbędą się o konkretnych godzinach – mówi Barbara Orlicz-Szczypuła, dyrektorka biura programowego.
Organizatorzy podkreślają, że forma wydarzeń towarzyszących i spotkań z twórcami będzie zależeć od sytuacji epidemicznej.
Polska reprezentacja
– Wbrew pozorom, w ubiegłym roku było nam łatwiej. Zdecydowaliśmy, że jesteśmy wyłącznie w sieci, ale na koniec udało nam się zrobić pokazy w kinach. W tym roku zakładamy różne warianty – zaznacza Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego. – Tegoroczny festiwal to piękna reprezentacja polskiego kina. Zostały zgłoszone 283 filmy. To rekord. Tym razem spodziewaliśmy się mniejszej liczby filmów i baliśmy się, że zostaniemy zasypani filmami pandemicznymi. Dlatego też byliśmy ostrożni i surowi, jeśli chodzi o początkowe decyzje.
W międzynarodowym konkursie dokumentalnym zostaną zaprezentowane dwa polskie filmy – „Spacer z Aniołami” Tomasza Wysokińskiego i „Antybohater” Michała Kaweckiego.
O Złotego i Srebrne Smoki w międzynarodowym konkursie krótkometrażowym będą rywalizować krótkometrażowe dokumenty, fabuły i animacje. Wśród nich znalazło się 5 polskich produkcji. Najnowszy film zaprezentuje Zbigniew Czapla, laureat Krakowskiego Festiwalu Filmowego z 2017 roku. Charakterystyczne obrazy z filmu „On Time” zabiorą nas w podróż do Japonii. Natomiast laureat z roku 2015, Tomasz Siwiński w filmie „Miłość w czasach gospodarki opartej na węglu” przenosi akcję na Śląsk roku 1962 roku, gdzie w szarej rzeczywistości rozkwita miłość górnika do operatorki dźwigu. Kinga Syrek w swoim debiucie „Za późno” oddaje natomiast hołd Edie Sedgwick, muzie Endy’ego Warhola.
Polskie fabuły w konkursie krótkim będzie reprezentować Adrian Apanel z filmem „Stancja” i Adam Żądło z „Solar Voyage”.
Konkurs polski
Jeśli chodzi o konkurs polski, w programie znalazły się tytuły twórców już nagradzanych w Krakowie: zeszłoroczny laureat Tomasz Wolski zaprezentuje dokumentalną animację „1970” o protestach w komunistycznej Polsce z punktu widzenia oprawców, Izabela Plucińska w animacji „98 kg” analizuje temat przemocy domowej, a Zofia Kowalewska w filmie „Tylko wiatr” wyrusza z dziadkiem do Kazachstanu w poszukiwaniu jego pierwszej miłości.
W fabułach pojawią się różne spojrzenia na problemy współczesne. „Pierwsze lato końca świata” opowiada o katastrofie klimatycznej, „Przypadek Jana Pampucha” o światopoglądowych sporach w Polsce, a film „Mój syn zamyka się w łazience” o matce, która musi się pogodzić z tym, że jej syn planuje wyprowadzkę z domu.
Dokumentaliści pokażą swoje doświadczenia pandemicznego roku („Koncert balkonowy”, „Papierosy”), opowiedzą o postaciach ze świata kultury („Dani Karavan. Bez taryfy ulgowej”) i sportu („Niezwyciężona”) czy o zmaganiach z chorobą („Ostatnia szansa”, „Jeden dzień dłużej”).
Na panoramę polskiego dokumentu złożą się następujące propozycje: „„Herbert. Barbarzyńca w ogrodzie” Rafaela Lewandowskiego, dokument „Krafftówna w krainie czarów” (reż. Maciej Kowalewski, Piotr Konstantinow). Widzowie w trakcie festiwalu zajrzą również na treningi mistrzyni MMA Aleksandry Roli („Furia”) i poznają tajemniczą historię Johanny Langefeld, najwyższej rangi esesmanki w obozach koncentracyjnych Auschwitz i Ravensbrück („Johanna Langefeld. Historia znikania”).
Oscarowa lista
Krakowski Festiwal Filmowy znajduje się na liście wydarzeń kwalifikujących do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w trzech kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) i w kategorii pełnometrażowego filmu dokumentalnego.
Laureaci Złotego i Srebrnych Smoków oraz Złotego Rogu mają skróconą ścieżkę do oscarowej selekcji. KFF rekomenduje również filmy do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.