W weekend znikną dwa z dwunastu przęseł mostu. Początek wielkiej operacji

fot. PKP PLK

Na najbliższy weekend zaplanowany został demontaż pierwszych przęseł starego mostu kolejowego nad Wisłą. Na ten czas zamknięta zostanie ulica Podgórska.

Przygotowania rozpoczęły się już wiele tygodni temu, po tym, jak pod koniec maja oddany do użytku został nowy most kolejowy – pierwszy z trzech, które są tam planowane. Wykonawca zdemontował m.in. poprowadzony na starym moście wodociąg, barierki, sieć trakcyjną i torowisko. Zostały już tylko stalowe przęsła – jest ich łącznie dwanaście i każde waży ok. 120 ton.

Wszystkie z nich znajdą nowe zastosowanie. Zostaną odebrane przez Zakłady Linii Kolejowych z różnych rejonów Polski i tam, po odpowiedniej konserwacji i przygotowaniu, wykorzystane ponownie jako przęsła wiaduktów czy mostów. Nie zawsze potrzebne są całe elementy, dlatego już na etapie rozbiórki są docinane do oczekiwanej długości. – Pięć elementów pojedzie do Zagórza, gdzie zastąpią wysłużony most na Sanie. Trzy kolejne do Gnaszyna koło Częstochowy oraz po jednym do Rudnik, Wojkowic, Krasnegostawu i Ryk – wylicza Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Pierwsza tura

W najbliższy weekend zaplanowany jest demontaż dwóch pierwszych przęseł mostu. Ulica Podgórska zostanie zamknięta w nocy z soboty na niedzielę i z niedzieli na poniedziałek, w godzinach od 22 do 5.

W tym czasie, przy pomocy ustawionego na ulicy żurawia, odcięte wcześniej elementy zostaną przeniesione na samochód i wywiezione. Jako pierwsze zdemontowane zostanie przęsło zachodnie (od strony ul. Halickiej), później wschodnie (od strony al. Daszyńskiego).

Dźwig, rusztowania i pociąg

Później będzie już tylko ciekawiej. Tym razem zdemontowane zostaną dwa kolejne przęsła ze wschodniej strony i jedno z zachodniej, co jest zaplanowane na weekend 21–23 sierpnia i będzie wymagało zamknięcia bulwarów. Tutaj, oprócz żurawia ustawionego nad samym brzegiem, wykorzystane będą również tymczasowe rusztowania, ustawione na podporach. Będą one działać na zasadzie suwnicy, umożliwiając podnoszenie i przesuwanie ciężkich stalowych elementów.

W kolejnych etapach wykorzystany ma zostać pociąg, na który ładowane mają być zdemontowane przęsła. W ten sposób wyjadą z centrum miasta trzy przęsła ze wschodniej strony i cztery z zachodniej. Pociąg będzie ustawiony na torze po zachodniej stronie i to wpłynie na sposób załadunku. Przęsła będą ładowane od boku przy pomocy wspomnianych wcześniej suwnic i od tyłu – wówczas niezbędne będzie ustawienie na barkach lub nad bulwarami i ul. Zabłocie dodatkowych rusztowań do przeciągnięcia elementów.

Do października

Jak informuje nas Izabela Saj-Dłubacz, Kierownik Robót Mostowych z firmy Strabag, cała rozbiórka rozplanowana jest na trzy kolejne miesiące, do 19 października, ale jest też szansa, że planowana technologia zostanie zmieniona i wówczas prace zakończyłyby się jeszcze we wrześniu.

W miejscu demontowanego mostu wybudowana zostanie nowa przeprawa, a obok niej kolejna, po której zostanie również poprowadzony ruch rowerowy i pieszy. Dzięki dodatkowym torom Kraków będzie mogła obsługiwać większa liczba pociągów aglomeracyjnych.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Podgórze