Ulice Poznańska, Łokietka i Składowa w Krowodrzy mają zostać połączone nowym rondem. Na miejskiej stronie można już zobaczyć propozycje rozwiązań przygotowane przez projektantów.
Rejon skrzyżowania ul. Poznańskiej i Łokietka sprawia sporo problemów, zwłaszcza pieszym, którzy muszą sobie radzić z brakiem infrastruktury. W miejscu połączenia tych dwóch ulic pomyślano tylko o kierowcach. Swego czasu w internecie krążyło zdjęcie napisu wykonanego sprayem na murze „zróbcie tu chodnik i pasy”.
Kolejarze, zgodnie z wytycznymi miasta, podczas przebudowy linii kolejowej wybudowali pod wiaduktem chodnik po jednej stronie, a po drugiej zostawili tylko na niego miejsce. Argumentowano to wówczas tym, by nie zachęcać pieszych do chodzenia tamtędy, dopóki miasto nie wybuduje ciągu pieszego na dalszym odcinku. Wiadukt został otwarty w 2020 roku, a sytuacja pozostaje bez zmian.
Ruszyło z miejsca
Miasto już kilkukrotnie podchodziło do sprawy budowy nowego rozwiązania w tym miejscu, ale kolejne przetargi na przygotowanie koncepcji kończyły się unieważnieniem z powodu zbyt wysokich kwot. Ostatecznie udało się dołożyć brakującą kwotę i prace nad przygotowaniem dokumentacji trwają.
Koncepcja przechodzi właśnie audyt rowerowy i na stronie Zarządu Transportu Publicznego można już zobaczyć propozycję przygotowaną przez projektantów. Jest dość zaskakująca, ponieważ oprócz samego ronda zakłada też połączenia drogowe po obydwu stronach rogatki stojącej u zbiegu tych ulic. Projektanci uzasadniają to faktem, że budynek jest zabytkowy i trzeba było znaleźć sposób, by zapewnić poruszanie się we wszystkich kierunkach bez naruszania go.
Sporo zaskoczeń
Rondo zostało usytuowane w innym miejscu niż obecne połączenie ul. Łokietka z ulicami Poznańską i Składową, nieco dalej od wiaduktu kolejowego. To oznaczało m.in. zmianę przebiegu fragmentu ul. Składowej. Jej dotychczasowy przebieg będzie służył tylko dojazdowi do posesji.
Na ul. Łokietka projektanci przewidzieli dwie zatoki autobusowe. W przyszłości, gdyby zaszła taka potrzeba, przystanek mógłby zostać wyznaczony także na ul. Składowej, na jezdni. Co ciekawe, projekt nie przewiduje zupełnie chodnika po tej stronie ul. Łokietka, gdzie dzisiaj go brakuje, co stawia pod znakiem wcześniejsze tłumaczenia dotyczące przyjętych rozwiązań pod wiaduktem. Nie ma też przewidzianego chodnika po prawej stronie dla osób idących od ul. Łokietka w stronę Poznańskiej.
Jeden czy dwa kierunki
Dwie propozycje projektantów różnią się jednym, choć istotnym szczegółem. W jednej z wersji ruch samochodowy po obydwu stronach rogatki odbywałby się jednokierunkowo, z ronda w stronę ulicy Poznańskiej lub z ul. Poznańskiej do ul. Łokietka:
W drugiej wersji połączenie z ul. Łokietka byłoby dwukierunkowe, aczkolwiek z zachowaniem wyłącznie relacji prawoskrętnych. W obydwu wersjach kierowcy chcący skręcić w lewo musieliby okrążyć rondo. Dziś w teorii również nie można w tym miejscu skręcić w lewo, ale zakaz ten jest nagminnie łamany.