W poniedziałkowy wieczór tramwaj po raz pierwszy przejechał nowym torowiskiem do Górki Narodowej. To na razie przejazd techniczny, ale od 4 września wszyscy będą już mogli skorzystać z nowej linii.
Widok tramwaju na torowisku wywołał spore poruszenie na osiedlowych grupach – mieszkańcy wreszcie doczekali się końca inwestycji zapowiadanej przez długie lata. Jak mówi nam Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich, podobnych technicznych przejazdów można się jeszcze spodziewać w najbliższych dniach – trzeba wszystko dokładnie sprawdzić, by od kolejnego poniedziałku, wraz z początkiem roku szkolnego, tramwaje mogły już zacząć kursować na tej trasie.
Wiadomo już, że oficjalne otwarcie jest przewidziane na sobotę, na godzinę 11. Regularne kursy z pasażerami rozpoczną się w poniedziałek z samego rana. Pierwsza „18” dojedzie do przystanku „Papierni Prądnickich” o godz. 4:42, a pierwsza „50” o godz. 4:36.
Uruchomienie nowej linii przyniesie sporo zmian w komunikacji tramwajowej. Do nowej pętli zostaną skierowane linie 18 i 50. Na linię 18 trafią najdłuższe tramwaje „Krakowiaki”, podobnie może być z częścią kursów linii 50. Krótsze pojazdy zobaczymy natomiast na linii 52. Co istotne, w początkowym okresie tramwaje nie będą obsługiwać przystanku na pętli, ponieważ trwają tam jeszcze prace budowlane. Pasażerowie dojadą najdalej do przystanku „Papierni Prądnickich” przy skrzyżowaniu ul. Papierni Prądnickich i Banacha, a na samą pętlę tramwaj wjedzie pusty.
Od 4 września przywrócone zostaną linie 5 i 19 dojeżdżające do Krowodrzy Górki. Linia 5 będzie kursować na skróconej trasie do przystanku Wańkowicza (dalszy odcinek linii do Wzgórz Krzesławickich jest zamknięty z powodu trwających prac). Z kolei linia 19 będzie kursować po nowej stałej trasie z Borku Fałęckiego przez Dworzec Towarowy, Prądnicką, Doktora Twardego do pętli Krowodrza Górka.
Więcej informacji o zmianach w kursowaniu komunikacji miejskiej można znaleźć TUTAJ.
Nie jeździć na pamięć
Już na czwartek 31 sierpnia ZIM zapowiedział długą listę zmian w organizacji ruchu w rejonie inwestycji. Będzie to już wprowadzenie takiego układu, jaki ma obowiązywać docelowo, z kilkoma wyjątkami.
W praktyce będzie to oznaczało przede wszystkim zmianę pierwszeństwa na niektórych skrzyżowaniach czy korekty dotyczące możliwości skrętu w danym miejscu. Otwarte zostanie w pełni rondo na poziomie „0”, nad tunelem na ul. Opolskiej.
– Wprowadzamy te zmiany nieco wcześniej, żeby kierowcy zdążyli przyzwyczaić się do nowej sytuacji. Chcemy uniknąć niebezpiecznych sytuacji, kiedy tramwaj zacznie już kursować – tłumaczy Jan Machowski.
Urzędnicy apelują o ostrożność i zwracanie uwagi na oznakowanie – a po uruchomieniu nowego torowiska o przestrzeganie pierwszeństwa dla komunikacji tramwajowej.
Pełna lista zmian jest dostępna TUTAJ.