Kolejarze pracują przy otworzeniu ulic Blich i Halickiej, po zakończeniu robót przy przebudowie linii kolejowej. Miasto rozpoczęło prace przy parku pod estakadami, ale do ostatecznego efektu jeszcze daleko.
Od czerwca pociągi mogą już kursować po wszystkich czterech torach zmodernizowanej linii kolejowej. Wykonawca prac zajmuje się teraz jeszcze robotami wykończeniowymi na wiadukcie nad ul. Grzegórzeckiej, ale też sprzątaniem i przywracaniem okolic inwestycji do poprzedniego stanu.
Pomiędzy Krakowem Głównym a Wisłą w kilku miejscach trwają prace drogowe. Jezdnie i chodniki są odtwarzane przy wiadukcie nad ul. Grzegórzecką, ekipy pracują także na ul. Blich, która przez długi czas była z powodu prac wyłączona z ruchu samochodowego. Po ułożeniu nowej nawierzchni będzie ponownie przejezdna.
Roboty drogowe startują także na ul. Halickiej. – W pierwszej kolejności wykonawcy zajęli się wymianą krawężników. W przyszłym tygodniu rozpocznie się asfaltowanie. Wzdłuż drogi pojawią się również nowe bariery ochronne – zapowiada PKP PLK. Z kolei nad Wisłą rowerzyści mają niedługo skorzystać z odtworzonej ścieżki wzdłuż bulwarów.
Co z parkiem?
Latem pod estakadami w rejonie ul. Blich Zarząd Zieleni Miejskiej rozpoczął natomiast swoją inwestycję dotyczącą budowy tzw. parku kolejowego. Od tego czasu nie widać tam jednak postępów. Z odpowiedzi na niedawną interpelację radnego Łukasza Maślony można się dowiedzieć m.in., że na razie wykonawca zajmował się infrastrukturą podziemną – wykonany został przyłącz wodno-kanalizacyjny na potrzeby nawodnienia i pitników. Urzędnicy przyznają, że ten etap jest „mało widoczny dla mieszkańców, ale niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania przyszłego Parku Kolejowego”. – Dalsze prace będą sukcesywnie realizowane zgodnie z umową z wykonawcą. Zakończenie prac planowane jest na I połowę 2024 roku – czytamy w odpowiedzi.
To jednak dotyczy tylko odcinka pomiędzy ulicami Kopernika i Grzegórzecką. W planie jest też odcinek II, od Grzegórzeckiej do Miodowej, i odcinek III po drugiej stronie Wisły, od ul. Dekerta do Limanowskiego. W sprawie drugiego toczą się formalności – przygotowywana jest decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji.
Plac Grzegórzecki czeka na pieniądze
Dużą zmianą w tym rejonie ma być przebudowa fragmentu ul. Grzegórzeckiej w rejonie wiaduktu i Hali Targowej. Wbrew pierwszym zapowiedziom, prac nie udało się nie tylko zakończyć, ale nawet rozpocząć przed otwarciem przez kolejarzy nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki.
Plan jednak pozostaje aktualny, a przygotowany przez ZZM projekt jest już gotowy i wkrótce ma zostać przekazany do zarządu dróg, który będzie odpowiedzialny za realizację. – Zakres prac polega na wykonaniu nowej nawierzchni, budowie 40 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych (w tym trzech dla osób niepełnosprawnych), instalacji elektrycznej, fontanny wraz z instalacją wodociągową i kanalizacyjną, obiektów małej architektury – ławek, koszy na śmieci, stojaków rowerowych, osłon pod drzewo wraz z projektem zieleni – wylicza prezydent w odpowiedzi dla radnego.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, ruch samochodowy w stronę ronda Grzegórzeckiego już tutaj nie wróci. Według projektu, jezdnia pod wiaduktem ma być jednak dostępna dla kierowców na potrzeby zawracania i parkowania w sąsiedztwie:
Zanim taki plan stanie się faktem, w budżecie muszą się znaleźć środki na ten cel. Wszystko okaże się więc pod koniec roku, kiedy będą podejmowane decyzje dotyczące przyszłorocznego budżetu i prognozy finansowej na kolejne lata.