ZIKiT: Szykujemy nowości dla użytkowników miejskich rowerów [Rozmowa]

Patryk Salamon, LoveKraków.pl: KMK Bike chyba cieszy się dużym powodzeniem wśród mieszkańców?

Piotr Hamarnik, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu: W tak słoneczne dni, jakie mamy w tym tygodniu, dziennie wypożyczanych jest około trzy tysiące rowerów. Z dnia na dzień ta liczba sukcesywnie rośnie. Można śmiało powiedzieć, że system spodobał się krakowianom, co oznacza, że rowery miejskie są potrzebne w stolicy Małopolski. Liczba wypożyczeń to najlepszy dowód na sukces KMK Bike.

Na jaki czas wypożyczane są miejskie jednoślady?

Średni czas podróży wynosi 17 minut. Zazwyczaj osoba pokonuje trasę prawie dwukilometrową.

Jednak cały czas istnieje problem z alokacją rowerów. Stacje stoją puste.

Założyliśmy, że rano stacje opróżniają się na obrzeżach. To jest naturalne, że mieszkańcy jadą do pracy lub szkoły do centrum miasta. Wieczorem jest tendencja odwrotna, czyli ludzie odjeżdżają i zostawiają jednoślady na granicznych stacjach. Musimy wtedy dokonywać alokacji. W ciągu dnia stacje pracują różnie. Sam byłem świadkiem jak na rondzie Mogilskim serwis dowiózł siedem rowerów i po 15 minutach nie było żadnego. Rano stacje oddalone od centrum są kompletne, aby klienci mogli pobrać jak najwięcej pojazdów. Natomiast wieczorem te rowery znajdują się w centrum. Patrzymy jak to wygląda w ciągu dnia i postaramy się dostosować alokacje do potrzeb.

Jaki jest czas na uzupełnienie stacji w ciągu dnia?

Serwisant ma dwie godziny od zgłoszenia na uzupełnienie pustego stojaka. W praktyce wygląda to tak, że pracownik operatora cały czas jest w drodze. Będziemy to modyfikować, aby trafić w oczekiwana rowerzystów.

Rowery chyba dość często się psują?

Dziennie jest naprawianych od 12 do 15 rowerów, w których usterki wynikają z użytkowania. Modernizowane są dętki albo dokonujemy napraw łańcuchów. Dodatkowo serwis wykonuje w ciągu doby dodatkowy przegląd techniczny 10 jednośladów.

Mieszkańcy skarżą się, że na stacjach często pojawia się komunikat: „Rower jest serwisowany. Proszę wypożyczyć inny”. Na jednej stacji potrafi być w jednym momencie nawet pięć takich rowerów.

Trudno mi to wytłumaczyć. Z tego co wiem, od soboty serwis będzie wzmocniony. Na razie mamy tylko dwa samochody serwisowe, ale to się zmieni i kolejny wóz będzie dokonywał napraw i prowadził alokacje rowerów. Musimy robić wszystko, aby sprostać wymaganiom tak ogromnej liczby wypożyczeń.

Zdarzają się przypadki, że rower jest skradziony? Brakuje już pojazdów w systemie?

W systemie nie brakuje nam żadnych rowerów. Nikt nie ukradł pojazdu. Zdarzają się kradzieże poszczególnych elementów. Nasz serwis zauważył, że czasami brakuje koszyków. Z tego co wiem, są one raczej uszkadzane niż kradzione. Ludzie muszą przestrzegać instrukcji użytkowania, ponieważ jak ktoś np. ciężkie zakupy, to niestety dojdzie do zniszczenia koszyka. Oprócz tego zniknęły cztery korby, kilka pedałów i elementy, które znajdują się pod siodełkiem. Nie jest to jakaś wielka skala, ale czasami się to zdarza.

Coś w najbliższym czasie się poprawi?

W związku z tym, że jest bardzo dużo wypożyczeń, różni ludzie jeżdżą na tych rowerach i równie się zachowują, to pojawiają się awarie i akty wandalizmu. Pracujemy na tym, żeby jak najbardziej usprawnić kontakt klienta z serwisem. Musimy opracować system, aby jak najszybciej wyłapywać zepsute pojazdy. Chcielibyśmy, aby 250-270 rowerów cały czas jeździło. Mamy zapas 40 rowerów.

W sumie jest tylko 310 rowerów?

Te 40 rowerów to baza części zapasowych. Staramy się uruchomić jak najwięcej pojazdów, abyśmy mieli dużą rotację. Zeszłoroczne jednoślady będziemy wykorzystywać do czasu. W tym roku planujemy zakup jeszcze 40 jednośladów.

W przyszłym roku ZIKiT przewiduje jakieś śmielsze plany inwestycyjne?

To już zależy od radnych. Chcielibyśmy zamówić kolejną partię miejskich rowerów. Jednak nie stoimy w miejscu i możliwe, że uda się pozyskać kilkadziesiąt pojazdów, które będą zakupione w ramach umowy sponsorskiej.

Jaka firma chce zakupić stacje?

Będę to wiedział dopiero gdy uzyskamy zgodę operatora.

Podobno szykują się jeszcze jakieś zmiany?

W przyszłym tygodniu będziemy chcieli uruchomić wreszcie stację pod Galerią Krakowską. Udało nam się dojść do porozumienia z zarządcą obiektu. Oprócz tego planujemy utworzyć nową formę zgłaszania usterek w rowerach. Użytkownicy KMK Bike, wpisując numer roweru podadzą krótką informację, co wymaga w rowerze do naprawy.

Od kiedy rowerzysta będzie miał 40 minut darmowego czasu wypożyczenia pojazdu?

Nie chcę podawać konkretnej daty, ponieważ trwają rozmowy z NextBike oraz operatorem. Chcemy, aby w serwisie ta opcja była dostępna jak najszybciej.