28 października koniec utrudnień na Lipskiej

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

28 października zakończą się prace przy przebudowie skrzyżowania ulic Kuklińskiego, Saskiej i Lipskiej. Dla ruchu zostaną otwarte wszystkie pasy jezdni, kierowcy będą też mogli skręcać w lewo, co do tej pory nie było możliwe. Ponownie włączona będzie również sygnalizacja świetlna.

Odblokują ruch przed dniem Wszystkich Świętych

– Wykonawca kończy wszystkie prace na tym skrzyżowaniu. Został już zbudowany cały węzeł rozjazdowy dla tramwajów – informuje Krzysztof Migdał, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu ds. inwestycji. Jak wyjaśnia, założenie było takie, by wykonawca całkowicie opuścił skrzyżowanie przed dniem Wszystkich Świętych. – Jest to jedna z dróg dojazdowych do autostrady i spodziewamy się dużego natężenia ruchu w tym rejonie – mówi.

Do końca października mają się również zakończyć prace przy drugim końcu budowanej linii tramwajowej, przy skrzyżowaniu z ulicą Wielicką. Tam, w przeciwieństwie do skrzyżowania z Lipską, nie dotyczą one samej jezdni, lecz tylko torowiska i ciągów pieszo-rowerowych.

Dwie estakady, w tym najdłuższa w Polsce

Pomiędzy wymienionymi skrzyżowaniami powstaje nowa linia tramwajowa, która połączy istniejące obecnie torowiska. Dzięki temu skróci się czas przejazdu z Bieżanowa i Kurdwanowa do centrum miasta, możliwe też będzie wytyczanie objazdów w przypadku awarii.

W ramach inwestycji budowane są dwie estakady. Jedna, o długości 461 metrów, będzie przebiegać od ulicy Wielickiej nad torami dworca Kraków Płaszów. – Będzie to najdłuższa estakada tramwajowa w Polsce – podkreśla Krzysztof Migdał. Ta część będzie zawierała ciąg pieszo-rowerowy, a w okolicy dworca zostanie utworzony przystanek tramwajowy z możliwością zejścia bezpośrednio na perony. W najwyższym miejscu tory tramwajowe będą położone ok. 14 metrów ponad poziomem gruntu.

Następnie tramwaj będzie jechał wysokim nasypem, który poprowadzi do drugiej estakady, o długości ok. 150 metrów, przebiegającej nad nowym układem drogowym i wzdłuż ulicy Saskiej. Pod betonową konstrukcją, w rejonie ulic Saskiej i Żołnierskiej powstanie nowe rondo, łączące wszystkie ulice na tym obszarze. Ruch pieszy i rowerowy na tym odcinku będzie się odbywał wzdłuż dróg, a estakadą pojadą tylko tramwaje.

Koniec prac we wrześniu 2015

ZIKiT szacuje, że do tej pory zostało już wykonane ok. 80 procent prac przy samej konstrukcji estakad. – Układ torowy będzie wykonywany dopiero po zakończeniu całości robót drogowych – mówi dyrektor Migdał.

Tramwaje pojadą nową linią we wrześniu 2015 roku. Jak tłumaczy Krzysztof Migdał, termin nie jest zagrożony, ale też nie należy się nastawiać na wcześniejsze uruchomienie estakady. – Nie możemy otworzyć estakady wcześniej, niż jest to zapisane w warunkach kontraktu. Nie ma możliwości częściowego czy warunkowego oddania do użytkowania obiektu mostowego.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieżanów-Prokocim Podgórze