5 rzeczy, które musisz wiedzieć o ruchu jednokierunkowym wokół Plant

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Wczoraj radni Krakowa przeznaczyli prawie 40 milionów złotych na remont torowisk w centrum miasta. Przedstawiamy kilka niezbędnych informacji w związku z planowanymi inwestycjami i wprowadzaniem nowej organizacji ruchu na pierwszej obwodnicy.

1. Ruch jednokierunkowy na fragmencie pierwszej obwodnicy

Po zakończeniu remontów stopniowo będzie wprowadzana nowa organizacja ruchu. Na odcinku od skrzyżowania ulicy Pawiej z Westerplatte w stronę ulicy Piłsudskiego będzie można przejechać samochodem oraz taksówką tylko w jednym kierunku. Autobusy komunikacji miejskiej pojadą w dwóch kierunkach po torowisku. Szyny wraz z płytami mają być lekko podniesione w stosunku do poziomu jezdni dla aut.

2. Prace ruszają za kilka tygodni

W pierwszej kolejności będzie remontowany odcinek ulicy Podwale od ul. Piłsudskiego do Teatru Bagatela. Przetarg na wykonanie prac budowalnych ma być rozpisany przez urzędników Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu maksymalnie do 10 lutego. Rozstrzygnięcie nastąpi najpóźniej 25 lutego.

W marcu władze ZIKiT podpiszą umowę z wyłonionym wykonawcą. Pierwsi robotnicy na placu budowy pojawią się na przełomie marca i kwietnia. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec czerwca.

3. Drugi odcinek w lipcu

W drugiej kolejności do remontu idzie układ torowo-drogowy od przystanku Teatr Bagatela do skrzyżowania z ulicą Długą. Przetarg na znalezienie wykonawcy będzie rozpisany prawdopodobnie na początku marca. Jednak potrwa 40 dni, ponieważ szacunkowa kwota zadania wynosi minimum 21 milionów złotych.

Prace budowlane – według planów ZIKiT – mają rozpocząć się na początku lipca. Ze względu na większy zakres prac inwestycja potrwa cztery miesiące. Pod koniec października torowisko powinno być oddane do użytkowania.

4. Trzeci odcinek dopiero w 2016 roku

Urzędnicy nie zabiorą się w tym roku za remont trzeciego odcinka (od skrzyżowania ulic Długiej z Basztową). – W tym roku rozpiszemy przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej oraz zdobycie wszystkich niezbędnych pozwoleń włącznie z decyzją środowiskową – wyjaśnia Michał Pyclik z ZIKiT. Rozpoczęcie prac budowlanych przewidziane jest na marzec 2016 roku.

5. Tramwaje na trasy objazdowe

W związku z remontami czekają nas zmiany w funkcjonowaniu linii tramwajowych. Od kwietnia do zakończenia remontu pierwszego odcinka (do końca czerwca) zmieni się trasa dwóch linii tramwajowych. Linia nr 20 kursująca z Cichego Kącika pojedzie ulicą Piłsudskiego, a następnie nie skręci w ulicę Podwale, tylko pojedzie w kierunku placu Wszystkich Świętych.

Linia nr 18 (Krowodrza Górka–Czerwone Maki) nie będzie skręcać w ulicę Dunajewskiego. Pojedzie w ulicę Basztową, dalej Westerplatte i św. Gertrudy. O zmianach w komunikacji miejskiej (tramwaje nr 8 i 13) w związku przebudową pierwszego odcinka będziemy informować na bieżąco.