Jak korzystać z biletu okresowego?

Miesięczne, semestralne, na jedną linię, sieciowe – różnorodność biletów okresowych jest duża. Aby jednak właściwie wybrać, należy wiedzieć, jak z nich korzystać. Postanowiliśmy odpowiedzieć na pytania, które budzą wątpliwości wśród pasażerów komunikacji miejskiej.

Bilety okresowe, czyli te niewymagające kasowania, występują w formie zapisu na elektronicznych nośnikach (karta KKM lub legitymacja studencka), potwierdzających rodzaj wybranego biletu i okres jego ważności. Dają prawo do wielokrotnych przejazdów we wszystkie dni tygodnia w okresie ważności biletu. W zależności od wyboru, bilet okresowy może uprawniać wyłącznie do przejazdów w I strefie biletowej lub w strefach I+II. Biletów okresowych nie można nabyć na linie zastępcze, tymczasowe i nocne. – Posiadając bilet okresowy na wszystkie linie można korzystać także z linii nocnych – informuje w rozmowie z LoveKraków.pl rzecznik MPK, Marek Gancarczyk. Wśród pasażerów najbardziej popularne bilety okresowe to miesięczne lub semestralne, wykupione na wszystkie linie autobusowe i tramwajowe. Wiele osób decyduje się też korzystać z biletu na określoną linię, jednak często nie wie, jakie przysługują im prawa.

Jedną trasą, nie linią

W kwestii biletów okresowych, wykupionych na jedną linię warto pamiętać, że odnosi się do trasy, po której kursuje dana linia, a nie do jej numeru. W związku z tym bilet będzie ważny na wszystkich liniach, które jeżdżą na trasie linii wykupionej przez pasażera. Ten sam bilet obowiązuje także na linii nocnej. – Jeżeli ktoś posiada bilet na jedną linię, to może korzystać z linii nocnej, ale tylko wtedy, jeżeli jej trasa pokrywa się z trasą linii, na którą posiada bilet – tłumaczy Gancarczyk.

– Wiadomo już, że mogę jechać wszystkimi autobusami na pokrywającej się trasie, ale co w przypadku, kiedy zaraz za wspólnym przystankiem dwóch linii autobusy rozjeżdżają się w różne strony? Czy mogę jeszcze wsiąść na przystanku, który jest wspólny dla obu numerów linii, a kolejny już nie? – pyta nasz Czytelnik. Pasażer jest wówczas uprawniony do przejazdów po trasie tych linii od przystanku poprzedzającego rozpoczęcie wspólnej trasy, do pierwszego przystanku po ustaniu wspólnej trasy. – Przyjmuje się, że „wspólną trasę” mają linie, których przebieg w określonym kierunku na długości co najmniej jednego odcinka międzyprzystankowego jest wspólny – czytamy w uchwale Rady Miasta. Rozpoczęcie oraz ustanie wspólnej trasy następuje na przystankach o tej samej nazwie, rozpoczynających lub kończących wspólny odcinek.

CZYTAJ TEŻ: Ryzykowna podróż z biletem czasowym

– To bardzo proste – przekonuje z kolei Piotr Hamarnik z ZIKiT. Zasada +/- jeden przystanek działa tylko w przypadku wspólnej trasy linii autobusowych i tramwajowych. Dla przykładu: pasażer, który ma bilet na linię nr 50 może na rondzie Mogilskim (lub wcześniej) przesiąść się w linię  nr 9 (wspólny odcinek od ul. Bieżanowskiej  do ronda właśnie) i dojechać do przystanku  Cystersów. Mając więc bilet wykupiony na linię nr 50 może korzystać z tramwaju nr 9 od przystanku Wlotowa do przystanku Cystersów. – Zasada nie działa zaś dla analogicznej sytuacji dla linii nr 52, gdyż linia ta mimo że na rondzie Mogilskim spotyka się z linią nr 50, to nie ma z nią wspólnej trasy, a ich marszruty tylko się przecinają –informuje Hamarnik. Wobec tego pasażer mający bilet na linię nr 50 nie może korzystać z przejazdów na linii nr 52 czy 4.

Linię można zmienić

W przypadku tymczasowej zmiany przebiegu podstawowej trasy linii, pasażer, który korzysta z biletu okresowego na tę linię może wykonywać przejazdy pojazdami każdej innej linii na trasie podstawowej określonej linii oraz na trasie ustalonej tymczasowo. Pasażer korzystający z biletu okresowego miesięcznego na określoną linię lub dwie linie komunikacyjne może dokonać bezpłatnie zmiany numeru linii dwukrotnie w okresie ważności biletu. – Natomiast pasażer, który ma wykupiony bilet na okres dłuższy niż miesiąc ma prawo do dwukrotnej zmiany numeru linii w każdym miesiącu ważności biletu – mówi rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Bilet na jedną linię to miesięczny koszt 48 złotych, na dwie – 67 złotych.

Ulgi dla ubogich i bezrobotnych

Poza najczęściej kupowanymi biletami, urzędnicy proponują też bilet socjalny, uprawniający do wielokrotnych przejazdów w strefie biletowej I wszystkimi liniami dziennymi. Do nabycia miesięcznego biletu socjalnego uprawnione są osoby niezależnie od wieku, których dochód jest niższy od kryterium dochodowego obowiązującego przy udzielaniu świadczeń z pomocy społecznej. Cena biletu wynosi 29 złotych. Aby uzyskać bilet socjalny niezbędna jest pisemna informacja wydana przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej z potwierdzeniem, że zainteresowana osoba osiąga dochód w wysokości równej lub niższej od kryterium dochodowego obowiązującego przy udzielania świadczeń z pomocy społecznej, jak również dokument potwierdzający tożsamość pasażera.

Ulgi posiadają także osoby bezrobotne. Do nabycia i korzystania z biletu uprawnione są osoby legitymujące się ważnym (wystawionym nie wcześniej niż trzy miesiące przed terminem wykonywanej kontroli biletów) zaświadczeniem wydanym przez Grodzki Urząd Pracy, potwierdzającym, że osoba aktualnie jest zarejestrowana jako bezrobotna. Bilet miesięczny kosztuje wówczas 50 złotych.

News will be here